Samarbetsförhandlingar avslutades

Behovet av att minska personalen högst 190 personer. Dessutom skulle antalet anställda genom t.ex. pensionering minska med ca. 130 personer.

Samarbetsförhandlingarna som inleddes vid Aalto-universitetet den 17 november 2015 har avslutats. Förhandlingarna gällde hela personalen med undantag av professorerna, totalt cirka 4 100 personer. Målet var att anpassa universitetets verksamhet till den försvagade ekonomiska situationen så, att framtiden för undervisning, forskning och innovationsverksamhet kan tryggas på lång sikt. Det ursprungliga behovet av minskning uppskattades till högst 350 personer.

Arbetsgivarens utredning blir klar före slutet av januari 2016. Enligt uppskattning uppgår behovet av att minska personalen till högst 190 personer. Dessutom antas antalet anställda minska genom pensionering, avslutande av visstidsanställningar samt övriga förändringar med uppskattningsvis 130 personer före utgången av 2018. Åtgärderna i samband med uppsägning genomförs i huvudsak under februari 2016. De som lämnar sitt arbete erbjuds sysselsättningsvägledning.

Genom åtgärderna som behandlades vid förhandlingarna uppnås årliga besparingar på personalkostnader på cirka 17 miljoner euro före utgången av 2018 jämfört med nivån 2015. Minskningarna av personalkostnader täcker ungefär en fjärdedel av nedskärningen av den offentliga finansieringen, som är uppskattningsvis 66 miljoner euro före 2018 jämfört med nivån 2015. Avsikten är att täcka den största delen av nedskärningarna genom att göra betydande besparingar i kostnaderna för utrymmen och anskaffningar, genom att använda inkomster från placeringsverksamhet samt genom att ansöka om tilläggsfinansiering. Universitetets ledning försöker på alla tillbudsstående sätt säkerställa resurserna för de kommande åren.

I slutet av året diskuterade vi och tog fram idéer tillsammans med personalen om olika alternativ för att genomföra besparingar. De framkomna alternativen vägdes med omsorg vid planeringen av balanseringen av ekonomin. Vi har gjort allt vi har kunnat för att trygga vår kärnverksamhet och vi strävar efter att uppnå den största delen av besparingarna i kostnaderna för utrymmen och anskaffningar. Nedskärningarna i finansieringen är dock så omfattande, att vi även tyvärr måste genomföra besparingar som riktas till personalen. Trots den svåra situationen genomfördes förhandlingarna i mycket uppbygglig anda, säger Aalto-universitetets rektor Tuula Teeri.

Man måste dock komma ihåg, att så omfattande nedskärningar förutom de redan tidigare, under åren 20142015 genomförda besparingarna, belastar personalen till det yttersta. Jag förstår och delar den oro som personalen känner gällande fortsättningen på sina anställningsförhållanden, fortsätter Tuula Teeri.

Ytterligare information och mediekontakter via Aalto-universitetets kommunikation: kommunikationschef Anu Salmi-Savilampi, tfn 050 464 4585, [email protected]

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat:
Ilkka Niemelä in his official black ceremony clothes giving speech
Pressmeddelanden, Universitetet Publicerat:

Ilkka Niemeläs budskap till Finlands regering: Innovationer och den hållbara tillväxten försvinner om riktlinjerna för invandring genomförs

Internationaliseringen har påskyndat uppkomsten av nya innovationer och röjt banan för många finländska tillväxtföretag som fått sin början vid Aalto. Av Aalto-universitetets akademiska personal är redan nästan hälften från ett annat land än Finland och Aalto har studerande från över 100 länder.