Aalto-yliopiston yt-neuvottelut päättyivät

Henkilöstön vähennystarve enintään 190 ja muiden muutosten kautta henkilöstön määrä vähenisi arviolta 130:llä.

Aalto-yliopistossa 17.11.2015 aloitetut yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelut koskivat koko henkilöstöä professoreita lukuun ottamatta eli noin 4 100 henkilöä. Tavoitteena oli sopeuttaa yliopiston toimintaa heikentyneessä taloustilanteessa siten, että opetuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan tulevaisuus voidaan turvata pitkällä aikavälillä. Alkuperäiseksi vähennystarpeeksi arvioitiin enintään 350 henkilöä.

Työnantajaselvitys valmistuu tammikuun 2016 loppuun mennessä. Tämän hetkisen arvion mukaan henkilöstön vähennystarve on enintään 190 henkilöä. Lisäksi eläköitymisten, määräaikaisten työsuhteiden päättymisten sekä muiden muutosten kautta henkilöstön määrä vähenisi arviolta 130 henkilöllä vuoden 2018 loppuun mennessä. Irtisanomisiin liittyvät toimenpiteet toteutetaan pääsääntöisesti helmikuun 2016 aikana. Työnsä jättäville tarjotaan työllistymisvalmennusta.

Neuvotteluissa käsiteltyjen toimenpiteiden avulla saavutetaan noin 17 miljoonan euron vuosittaiset säästöt henkilöstökuluissa vuoden 2018 loppuun mennessä verrattuna vuoden 2015 tasoon. Henkilöstökulujen vähennykset kattavat noin neljänneksen julkisen rahoituksen leikkauksesta, joka on arviolta 66 miljoonaa euroa vuoteen 2018 mennessä verrattuna vuoden 2015 tasoon. Pääosa leikkauksista on tarkoitus kattaa säästämällä merkittävästi tila- ja -ostokuluissa, käyttämällä sijoitustoiminnan tuottoja sekä hakemalla lisärahoitusta. Yliopiston johto pyrkii kaikin keinoin varmistamaan resurssit tuleville vuosille.

– Ideoimme loppuvuodesta yhdessä henkilöstön kanssa erilaisia vaihtoehtoja säästöjen toteuttamiseksi. Esiin tulleet vaihtoehdot punnittiin huolella talouden tasapainottamista suunniteltaessa. Olemme tehneet kaiken mahdollisen ydintoimintamme turvaamiseksi ja pyrimme saavuttamaan suurimman osa säästöistä tila- ja ostokuluista. Rahoitusleikkaukset ovat kuitenkin niin mittavat, että joudumme valitettavasti toteuttamaan myös henkilöstöön kohdistuvia säästöjä. Vaikeasta tilanteesta huolimatta neuvottelut käytiin hyvin rakentavassa hengessä, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

– On kuitenkin muistettava, että näin mittavat leikkaukset jo aikaisemmin vuosina 2014 - 2015 tehtyjen säästöjen lisäksi asettavat henkilöstön kantokyvyn äärirajoille. Ymmärrän ja jaan huolen, jota henkilöstö kokee työsuhteidensa jatkumisesta, Tuula Teeri jatkaa.

Lisätietoja ja median yhteydenotot Aalto-yliopiston viestinnän kautta: viestintäpäällikkö Anu Salmi-Savilampi, puh. 050 4644 585, [email protected]

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.