Projektkurs föder nya innovationer

Syftet med projektkursen är att planera nya problemlösningar.

I år deltog 20 grupper i projektkursen arrangerad av Högskolan för teknikvetenskaper vid Aalto. Under kursen är gruppernas uppgift att definiera och begränsa ett problem inom deras valda temaområde och hitta på en lösning till problemet. Gruppen ska testa sin idé med till exempel en prototyp eller en mock-up. Grupperna ska också skapa en fungerande affärsplan.

I slutet av kursen arrangeras ”den stora finalen”: grupperna presenterar sina projekt inför publik. I presentationerna ingår också en två minuters ”pitch”, alltså ett försäljningstal. Under kursen får grupperna öva på att hålla presentationer och att uppträda.

Fredagen 4.12. var Kandidatcentrets aula full av nyfiken publik då grupperna presenterade sina alster. Grupperna pitchade och presenterade sina arbeten vid olika stånd och bjöd på både demon och godis.

Bland annat Booster föddes under kursen. I applikationen kan en titta på pitchningar från olika företag och antingen ge tummen upp eller tummen ner, beroende på om en gillar företagets idé eller inte. Med hjälp av applikationen kan till exempel investerare lätt bekanta sig med nya start-up-företag.

Booster-gruppen: Oskar Aspelin, Olavi Haapala, Martti Metsälä, Kaius Huoponen, Juho Carpén.

- Slush är en gång om året, men Booster kan en besöka varje dag, beskriver Martti Metsälä idén till appen.

Teamet bakom PostBox tog tag i ett problem som enligt dem är bekant för många: paketleveranser kommer alltid då en själv inte är hemma. Gruppen vill att det ska finnas en box i varje höghus, där kuriren kan lämna paketen och mottagaren kan lätt hämta ut sitt paket utan ett extra besök till posten.

Teamet bakom PostBox: Joakim Kyllönen, Tomas Fogel, Sam Hautala, Henrik Stenius, Jooel Friman.

Rakettiryhmä har planerat framtidens fordon, en motorisera skateboard som styrs med hjälp av en mobilapplikation.

- I nuläget är skateboarden för klumpig för vardagsbruk, men kanske vi någon dag utvecklar den så den kan tas med i till exempel metron, säger Markus Hiltunen.

Rakettiryhmä består av Tuomas Kinnunen, Janne Eskola, Katri Ailus, Markus Hiltunen, Ville Ojaniemi.

Bilder: Mari Knuuttila & Christina Parviainen

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.