Projektikurssi luo uusia innovaatioita

Projektikurssin tavoitteena on kehittää uusia ongelmanratkaisuja.

Tänä vuonna Aallon Perustieteiden korkeakoulun projektikurssi koostui 20 ryhmästä. Ryhmien tehtävänä on määritellä ja rajata ongelma valitsemastaan teema-alueesta ja löytää siihen ratkaisuvaihtoehtoja. Ryhmän on tarkoitus testata ideaansa esimerkiksi prototyypin tai mock-upin avulla, sekä luoda toteuttamiskelpoisuutta arvioiva liiketoimintasuunnitelma. Kaikki korkeakoulun tieteenalat olivat edustettuina ryhmissä, joten suunnitelmat olivat usein monialaisia.

Kurssin päätteeksi pidetään ”suuri finaali”, eli ryhmät esittelevät tuotoksiaan yleisön edessä. Esittelyihin kuuluu myös kahden minuutin pitchaus, eli myyntipuhe. Kurssin aikana ryhmät saivat hioa esityksiään ja saivat vinkkejä esiintymiseen.

Perjantaina 4.12. Kandidaattikeskuksen ala-aulassa kävi kova kuhina kun ryhmät olivat kokoontuneet esittelemään töitään yleisölle. Ryhmät esittelivät projektejaan lavalla pitchaten ja ständillä päivystäen ja tarjosivat sekä demoja että karkkia.

Muun muassa Booster syntyi kurssin aikana. Booster on lyhyesti sanottuna start-upien treffipalvelu. Sovelluksessa tutustutaan eri yhtiöiden pitchauksiin ja käyttäjä voi joko antaa peukun ylös tai peukun alas, riippuen mielipiteestään. Sovelluksen avulla esimerkiksi rahoittajat voivat helposti tutustua uusiin kasvuyrityksiin.

Booster-ryhmä: Oskar Aspelin, Olavi Haapala, Martti Metsälä, Kaius Huoponen, Juho Carpén.

- Slush on vain kerran vuodessa, Booster on joka päivä, Martti Metsälä kuvailee projektia.

PostBox-tiimi on tarttunut ongelmaan joka on heidän mielestään monelle tuttu: pakettilähetykset tulevat aina silloin kun ei itse ole kotona. Ryhmä suunnittelee, että jokaisessa kerrostalossa olisi boksi, mihin lähetti voi jättää paketin ja josta tilaaja voi sen helposti käydä hakemassa, ilman erillistä käyntiä postissa.

PostBox-tiimi: Joakim Kyllönen, Tomas Fogel, Sam Hautala, Henrik Stenius, Jooel Friman.

Rakettiryhmä suunnitteli tulevaisuuden menopeliä, motorisoitua skeittilautaa jota ohjataan kännykkäsovelluksen kautta.

- Tällä hetkellä lauta on liian kömpelö arkikäyttöön, mutta ehkä joskus tämän saa esimerkiksi metroon mukaan, Markus Hiltunen sanoo.

Rakettiryhmä, eli Tuomas Kinnunen, Janne Eskola, Katri Ailus, Markus Hiltunen, Ville Ojaniemi.

 

Kuvat: Mari Knuuttila & Christina Parviainen

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Torniprojektin onnistuminen
Kampus, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Milloin mitata ja milloin ei? - Akateemisen ajattelun perusteista opiskelija saa taitoja ongelmanratkaisuun

Teekkarit oppivat jo varhaisessa vaiheessa, että samaan ongelmaan voi olla erilaisia käyttökelpoisia ratkaisuja. Ratkaisujen tieteellinen perustelu on tärkeä osa jokaisen diplomi-insinöörin koulutusta
Professor Ray Sterling
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Professori Ray Sterling: Worldwide developments in urban underground planning

Katso tallenne Professori Sterlingin vierailuluennosta.
Iiris Sundin katselee taivaalle Laajalahden lintutornilla
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kun lääkäri ja tekoäly saadaan yhteistyöhön, potilas saa parempaa hoitoa

Tohtorikoulutettava Iiris Sundinin tutkimuksissa koneoppimismalli pääsee hyödyntämään lääkärin hiljaista tietoa, joka jää yleensä kirjoittamatta ylös. Tällainen malli ennustaa paremmin, miten tietty potilas reagoi tietynlaiseen hoitoon.
Aalto University / a child trying out VR glasses / photo: Atte Leskinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Nuoret uudistavat kauppareissusi 5G-teknologialla

Lukiolaisten ja korkeakouluopiskelijoiden 5G-ratkaisuja testattiin A Bloc -kauppakeskuksessa syyskuussa.