Nyheter

President Sauli Niinistö promoveras till hedersdoktor vid Aalto-universitetets handelshögskola

Handelshögskolan utfärdar hedersdoktorgraden till president Sauli Niinistö vid den högtidliga magisters- och doktorspromotionen den 20.5.2016.

Republikens president Sauli Niinistö har i egenskap av riksdagsledamot, minister, talman i riksdagen och republikens president haft en betydande inverkan på det finländska samhället och ekonomin. Under Finlands första EU-medlemskapsår bidrog han som minister till att stärka Finlands ställning i Europeiska unionen och hade en viktig roll i uppkomsten av euroområdet. I Europeiska investeringsbankens styrelse bidrog Niinistö till utvecklingen av den europeiska ekonomin. Som president har han bl.a. bidragit till finländska företags exportsträvanden och till att främja investeringar i Finland.

Vid handelshögskolans högtidliga magisters- och doktorspromotion promoveras magistrar och doktorer som utexaminerats efter promotionen år 2011. Förutom president Sauli Niinistö promoveras nio nya hedersdoktorer vid promotionen.

Handelshögskolans hedersdoktorer:

• President Sauli Niinistö
  • Professor Eric Arnould
  • Professor Alnoor Bhimani
  • Professor Harrison Hong
  • Professor Ann Langley
  • Professor Emeritus Herbert Moskowitz
  • Professor Udo Zander
  • Co-Chair of International Resource Panel (UNEP) Janez Potocnik
  • Styrelseordförande Sari Baldauf
  • Bergsråd Kari Jordan

Handelshögskolans högtidliga promotioner har långa traditioner: år 2016 är det 70 år sedan den första promotionen inom området ekonomi ägde rum år 1946.

Elva nya hedersdoktorer i teknik promoveras på hösten

Det är ett superår gällande promotioner för Aalto-universitetet i år då även Aalto-universitetets tekniska högskolor ordnar sin tredje gemensamma doktorspromotion den 7.10.2016. Vid promotionen promoveras förutom de doktorer som utexaminerats efter promotionen år 2014 även elva nya hedersdoktorer.

Teknologie hedersdoktorer:

• Professor Pedro Echenique
  • Professor Nader Engheta
  • Akademiker Riitta Hari
  • Professor Akira Isogai
  • Diplomingenjör Ilkka Kivimäki
  • Bergsråd Matti Lievonen
  • Professor Emeritus Yukitaka Murakami
  • Professor Pei Gang
  • Ingenjörsbrigadgeneral Kari Renko
  • Professor Magdalena Salazar Palma
  • Professor Mirja Salkinoja-Salonen

Promotionen är universitetets mest ansedda ceremoni. Vid promotionen promoveras doktorer och hedersdoktorer och vid en del universitet även magistrar från olika vetenskapsbranscher. Tanken är att de som avlagt sin examen blir fullvärdiga medlemmar i sitt vetenskapssamfund och presenteras för samfundet vid promotionen.

Tilläggsuppgifter:

Presentation av Handelshögskolans hedersdoktorer på finska och på engelska (promootio.aalto.fi)

Presentation av de tekniska högskolornas hedersdoktorer (promootio.aalto.fi)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvituskuva: SCIn kristallikukat
Pris och utmärkelser Publicerat:

URA-stiftelsen beviljade studiestipendium till 19 tävlingsidrottande studerande från Aalto

Stipendiet uppgår till 1 500 eller 3 000 euro för hela läsåret.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat:
Ilkka Niemelä in his official black ceremony clothes giving speech
Pressmeddelanden, Universitetet Publicerat:

Ilkka Niemeläs budskap till Finlands regering: Innovationer och den hållbara tillväxten försvinner om riktlinjerna för invandring genomförs

Internationaliseringen har påskyndat uppkomsten av nya innovationer och röjt banan för många finländska tillväxtföretag som fått sin början vid Aalto. Av Aalto-universitetets akademiska personal är redan nästan hälften från ett annat land än Finland och Aalto har studerande från över 100 länder.