Presidentti Sauli Niinistö vihitään Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun kunniatohtoriksi

Kauppakorkeakoulu myöntää kunniatohtorin arvon presidentti Sauli Niinistölle juhlallisessa maisteri- ja tohtoripromootiossa 20.5.2016.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistöllä on ollut merkittävä vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan ja talouselämään hänen toimiessaan kansanedustajana, ministerinä, eduskunnan puhemiehenä ja tasavallan presidenttinä. Hän vaikutti ministerinä Suomen EU-jäsenyyden alkuvuosina Suomen aseman vahvistumiseen Euroopan unionissa, ja hänellä oli merkittävä rooli euroalueen syntymisessä. Euroopan investointipankin johtokunnassa Niinistö vaikutti Euroopan talouden kehittämiseen. Presidenttinä hän on myötävaikuttanut mm. yritysten vientiponnisteluihin sekä Suomeen suuntautuvien investointien edistämiseen.

Kauppakorkeakoulun juhlallisessa maisteri- ja tohtoripromootiossa promovoidaan vuoden 2011 promootion jälkeen valmistuneita maistereita ja tohtoreita. Presidentti Sauli Niinistön lisäksi promootiossa vihitään yhdeksän uutta kunniatohtoria.

Kauppakorkeakoulun kunniatohtorit:

• Presidentti Sauli Niinistö
  • Professori Eric Arnould
  • Professori Alnoor Bhimani
  • Professori Harrison Hong
  • Professori Ann Langley
  • Emeritusprofessori Herbert Moskowitz
  • Professori Udo Zander
  • Co-Chair of International Resource Panel (UNEP) Janez Potocnik
  • Hallituksen puheenjohtaja Sari Baldauf
  • Vuorineuvos Kari Jordan

Kauppakorkeakoulun juhlallisilla promootioilla on pitkät perinteet: vuonna 2016 tulee kuluneeksi 70 vuotta ensimmäisestä kauppatieteiden promootiosta, joka järjestettiin vuonna 1946.

Yksitoista uutta tekniikan kunniatohtoria vihitään syksyllä

Aalto-yliopistossa on promootioiden supervuosi, sillä 7.10.2016 järjestetään myös Aalto-yliopiston tekniikan korkeakoulujen kolmas yhteinen tohtoripromootio. Promootiossa promovoidaan vuoden 2014 promootion jälkeen valmistuneiden tohtoreiden lisäksi yksitoista uutta kunniatohtoria.

Tekniikan kunniatohtorit:

• Professori Pedro Echenique
  • Professori Nader Engheta
  • Akateemikko Riitta Hari
  • Professori Akira Isogai
  • Diplomi-insinööri Ilkka Kivimäki
  • Vuorineuvos Matti Lievonen
  • Emeritusprofessori Yukitaka Murakami
  • Professori Pei Gang
  • Insinööriprikaatikenraali Kari Renko
  • Professori Magdalena Salazar Palma
  • Professori Mirja Salkinoja-Salonen

Promootio on yliopiston arvokkain juhlatilaisuus. Promootiossa vihitään, eli promovoidaan eri tieteenalojen tohtoreita ja kunniatohtoreita ja osassa yliopistoja myös maistereita. Ajatuksena on, että tutkinnon suorittaneet otetaan promootiossa tiedeyhteisönsä täysivaltaisiksi jäseniksi ja esitellään yhteisölle.

Lisätietoja:

Kauppakorkeakoulun kunniatohtoreiden esittelyt (promootio.aalto.fi)

Tekniikan korkeakoulujen kunniatohtoreiden esittelyt (promootio.aalto.fi)

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.