På Elverkstadskursen byggde man fräsiga kursarbeten också under coronakrisen

Studerandena visade upp sina elapparater på video. Videorna hittar du här nedan!
Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelija tekee sähkötöitä.

Studerandenas fyndighet och kreativitet förbluffade igen, när de färdiga kursarbetena presenterades på Elverkstadskursen – nu för tredje gången i rad på distans. Elverkstadskursen är en projektkurs som hålls två gånger per år, och där får studerandena i grupper planera och bygga en fungerande elapparat. Deltagarna behöver inte ha någon tidigare erfarenhet av till exempel kodning eller elapparater, utan man lär sig allt på ort och ställe. Kursen är mycket populär, och många studerande och alumner säger att den var den intressantaste och roligaste kursen under hela studietiden. Elverkstadskursen riktar sig i synnerhet till förstaårsstuderandena vid Högskolan för elektroteknik, men år för år får kursen allt fler entusiastiska deltagare från Aalto-universitetets alla högskolor.

"Det finaste med kursen är att studeranden kan stiga från nära nollnivå och bygga upp kompetens på området. Det här ser vi på varje kurs. De färdiga arbetena och deras komplexitet slår ofta både studerandena och lärarna med häpnad", berättar universitetslektor Kimmo Silvonen.

Kursarbetena har traditionellt demonstrerats under slutuppvisningar där publiken och studerandena träffas i Högskolan för elektrotekniks lokaler i Otnäs. Under coronapandemin har studerandena i stället för en uppvisning presenterat sina kursarbeten på video. På grund av kursens natur kunde studerandena inte ta den helt på distans, och coronarestriktionerna vållade en del huvudbry när det gällde att hålla kursen.

"Emellanåt har de stränga coronarestriktionerna gjort det svårt för studerandena att jobba ­- då fick man ta till specialarrangemang. Hösten 2020 var dock särskilt gynnsam; de studerande som nyss påbörjat sina studier var särskilt angelägna att delta i närundervisningen och hade också tid till det.  Också den här våren kunde kursen genomföras i stort sett utan gnissel. Den första coronavåren med tvärstopp var svårare", säger Silvonen.

Projektarbeten under våren 2021

Nedan kan du ta en titt på videor om projektarbetena, som prisbelönades av Ulla Tuominens stiftelse. Videorna är i slumpmässig ordning.

Studier

Elektriciteten finns överallt och samhället skulle inte fungera utan den. Som studerande vid Högskolan för elektroteknik får du söka lösningar exempelvis på frågor gällande människans välbefinnande och hållbar utveckling. På den här sidan hittar du information om kandidat-, magister- och doktorandprogram vid Högskolan för elektroteknik.

Sähköinsinöörikillan lakkienjako/ Aalto-yliopisto / kuva: Essi Jukkala
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!