Över 12 000 sökande till Aalto-universitetet i gemensam ansökan i mars

Speciellt antalet förstahandssökande ökade markant.
Naispuolinen opiskelija katsoo yläviistoon läpinäkyvän seinän edessä.

I högskolornas gemensamma ansökan på våren fortsatte antalet sökande öka till Aalto-universitetet. Speciellt förstahandssökande ökade markant.

Antalet sökande till det finskspråkiga kandidatprogrammet inom ekonomi var 5730. Av dessa 3576 var förstahandssökande, vilket är 12 % mer än 2019.

Till det tekniska utbildningsområdet var det totalt 4314 ansökande. Antalet sökande inkluderar alla som sökt via öppna universitetets vårled och ledet för presterande i MAOL-tävlingarna. Antalet förstahandssökande ökade med 11 %. Årets populäraste utbildning var landskapsarkitektur, där antalet sökande steg med dryga 50 %, och 78 % av sökande var förstahandssökande.

Inom det konstnärliga utbildningsområdet var det totalt 1853 sökande, och 1488 av dessa var förstahandssökande. Antalet förstahandssökande ökade med nästan 10 %.

Antalen baserar sig på siffror tagna från Studieinfo direkt efter att ansökningstiden tagit slut, så siffrorna kan ändra lite grann i samband med uppdatering av rapporter och behandling av ansökningarna.

Den nationella gemensamma ansökans resultat publiceras senast 8.7.2020.

Populariteten har ökat också på Aaltos engelskspråkiga kandidatprogram i början av året, då ansökningsantalet steg med dryga 50 %.

Mer information:

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!