Nyheter

Öppen onlinekurs i grunderna i design för icke-designer

Bekanta dig med kompetens som behövs i framtiden: Design Bits är en inspirerande introduktionskurs i kreativ problemlösning och metoder för design.
Design Bits is Aalto's introductory online course to design for non-designers. Illustration: Paulo Dziobczenski
Illustration: Paulo Dziobczenski och Jamini Kavoori

I en miljö som snabbt förändras bör man kunna analysera komplexa problem, konkretisera idéer och jobba på ett naturligt sätt över organisationsgränser.

Vilken kompetens utvecklar de här färdigheterna? Svaret är design.

Aalto-universitet är en global pionjär i fråga om utbildning som baserar sig på utmaningar och undersökande inlärning. Med hjälp av onlinekursen Design Bits kan vem som helst bekanta sig med metoderna för designinlärning.

Riikka Mäkikoskela är ansvarig för radikal kreativitet på Aalto-universitetet och säger att orsaken till att kursen ordnas är att Design Bits är en bra introduktion till att lära sig att lära på nya sätt: genom att undersöka, testa och göra misstag. Med hjälp av kursen vill vi säkerställa att så många som möjligt har möjlighet att bekanta sig med grunderna i kreativt arbete och försöksverksamhet – i syfte att realisera exceptionella idéer.

Målet med kursen är att få en större grupp att förstå design: dess metoder och processer och att ändra den allmänna fördomen om att design närmast är fråga om stilfulla yttre former.

Paulo Dziobczenski, Designer in residence vid Aalto-universitetet, är en av dem som har utvecklat kursen. Hansäger att kursen har fått utmärkt respons av studerande. Den vanligaste kommentaren är att deltagarna har varit förvånade över att design inte enbart är fråga om visuell planering utan även kreativ problemlösning och klarläggande av komplexa frågor.

Kursen som i huvudsak är riktad till universitetsstuderande är till nytta för alla som är nyfikna och intresserade av nya inlärningssätt.

Varför borde alla veta om design?

Design är ett kompetensområde som utvecklas hela tiden och även de allra bästa planerarna slipar sina yrkesfärdigheter och sakkunskaper under hela sitt liv. Att bli professionell inom designbranschen tar många år men stigen måste börja någonstans.

Design Bits grundar sig på Aaltos högklassiga designforskning som hör till de mest uppskattade i världen. Kursinnehållet består av fyra grundpelare i modern design: hållbar utveckling, samarbete, innovation och ledning. Varje kapitel avslutas med praktiska övningar och reflektioner med hjälp av vilka studerande bekantar sig med olika designverktyg som vanligen används och med ett planeringstänkande.

Kursen omfattar två studiepoäng och det tar 30–40 timmar att slutföra den beroende på i vilken utsträckning kursdeltagaren sätter sig in i tilläggslitteraturen.

Ytterligare information (på engelska):
Paulo Dziobczenski
Designer in Residence, ansvarig lärare för Design Bits,
+358 50 534 6072, [email protected]

Design Bits online course for non-designers

Become more creative problem-solver by learning how to learn through exploration and experimentation.

Börja kursen här (på engelska eller på finska)
Colorful Made in Aalto University -t-shirts hanging at Aalto University Shop's wall

Designutbildning för alla studerande vid Aalto

Design och designprinciper öppnar dörren för nya perspektiv som annars skulle förbli dolda.

Nyheter
Radical creativity illustration, showing wave and some details from campus architecture, illustration by Anna Muchenikova

Radikal kreativitet

Vi bygger en enastående kreativ gemenskap för nytänkande.

Vår strategi
UWAS logo 2021_2

UWAS

UWAS offers all Aalto students an opportunity to explore art-based practices and processes beyond disciplinary boundaries.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande