Muotoilun perusteiden avoin verkkokurssi ei-muotoilijoille

Tutustu tulevaisuudessa tarvittavaan osaamiseen: Design Bits on innostava johdantokurssi luovaan ongelmanratkaisuun ja muotoilun menetelmiin.
Design Bits is Aalto's introductory online course to design for non-designers. Illustration: Paulo Dziobczenski
Kuvitus: Paulo Dziobczenski ja Jamini Kavoori

Nopeasti muuttuvassa ympäristössä pitää osata jäsentää monimutkaisia ongelmia, konkretisoida ideoita sekä työskennellä luontevasti yli organisaatiorajojen.

Mikä osaaminen kehittää näitä taitoja? Muotoilu.

Aalto-yliopisto on maailmanlaajuinen edelläkävijä haastepohjaiseen ja tutkivaan oppimiseen perustuvassa koulutuksessa. Design Bits -verkkokurssin avulla kuka vain voi tutustua muotoiluoppimisen menetelmiin.

"Design Bits on hyvä johdanto siihen, miten opimme oppimaan uudenlaisilla tavoilla: tutkimalla, kokeilemalla ja epäonnistumalla. Kurssin avulla haluamme varmistaa, että mahdollisimman monella on mahdollisuus tutustua luovan työskentelyn ja kokeilemisen perustaitoihin – jotta poikkeukselliset ideat voidaan toteuttaa”, perustelee Aalto-yliopiston radikaalin luovuudesta vastaava Riikka Mäkikoskela.

Kurssin tavoitteena on saada laajempi joukko ymmärtämään muotoilua: sen menetelmiä ja prosesseja sekä purkaa yleinen ennakkoluulo siitä, että muotoilu on lähinnä tyylikästä ulkomuotoa.

''Kurssi on saanut erinomaista palautetta opiskelijoilta. Yleisin kommentti oli se, että osallistujat olivat yllättyneitä siitä, ettei muotoilu ole pelkästään visuaalista suunnittelua, vaan luovaa ongelmanratkaisua ja monimutkaisten asioiden selkiyttämistä", kertoo yksi kurssin kehittäjistä, Aalto-yliopiston Designer in residence Paulo Dziobczenski.

Pääasiassa yliopisto-opiskelijoille suunnattu kurssi on hyödyllinen kaikille, jotka ovat uteliaita ja kiinnostuneet uusista oppimisen tavoista.

Miksi muotoiluosaaminen on hyödyllistä kaikille?

Muotoilu on jatkuvasti kehittyvä osaamisalue, ja myös kaikkein parhaat suunnittelijat hiovat ammattitaitoaan ja asiantuntemustaan koko elämänsä ajan. Muotoilualan ammattilaiseksi kehittyminen vie vuosia, mutta polku on aloitettava jostain.

Design Bits perustuu Aallon korkeatasoiseen muotoilututkimukseen, joka kuuluu maailman arvostetuimpiin. Kurssin sisältönä on neljä nykymuotoilun peruspilaria: kestävä kehitys, yhteistyö, innovointi ja johtaminen. Kunkin luvun lopussa on käytännön harjoituksia sekä pohdintoja, joiden avulla opiskelijat tutustuvat yleisimmin käytettyihin muotoilutyökaluihin sekä suunnitteluajatteluun.

Kahden opintopisteen kurssin suorittaminen vie 30–40 tuntia riippuen siitä, kuinka paljon perehtyy lisälukemiseen.

Lisätietoja (englanniksi):
Paulo Dziobczenski
Designer in Residence, Design Bitsistä vastaava opettaja
+358 50 534 6072, [email protected]

Design Bits -verkkokurssi muotoilusta ei-muotoilijoille

Innostava johdantokurssi luovaan ongelmanratkaisuun ja muotoilun menetelmiin.

Aloita kurssi täältä
Colorful Made in Aalto University -t-shirts hanging at Aalto University Shop's wall

Aalto-yliopisto tarjoaa muotoilukoulutusta kaikille opiskelijoilleen

Muotoilu ja sen käytännöt avaavat uusia näkökulmia, joita ei muuten löydettäisi. Siksi Aalto-yliopisto tuo muotoilun koulutusta eri alojen opetukseen.

Radical creativity illustration: Anna Muchenikova

Radikaali luovuus

Rakennamme vahvan, luovan yhteisön tukemaan uutta ajattelua.

Strategiamme
UWAS logo 2021_2

UWAS

UWAS offers all Aalto students an opportunity to explore art-based practices and processes beyond disciplinary boundaries.

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.