Millennium Youth Prize finalen i höst 2020

I tävlingen presenterar ungdomar lösningar till utmaningarna kring hållbar utveckling.
Millennium Youth Pirze Aalto University photo by Aino Huovio

Det internationella Millennium Technology Prize, dvs. Millenniumpriset för teknologi söker innovationer som förbättrar livet på vår planet. Inspirerade av detta arrangerar Aalto-universitetet och Teknikakademien TAF tävlingen för andra gången för innovatörer som är 19 år fyllda eller yngre.

Precis som ifjol får de unga fyra olika globala utmaningar gällande hållbar utveckling av Aalto-universitetets professorer. Bland tävlingsbidragen söker man efter nya genomförbara lösningar på dessa utmaningar.

Utmaningarna är som följande. (Ställ in Youtube-videons textning till svenska under inställningarna.)

Bidragen kan lämnas in som skriftliga utredningar, videor, prototyper eller kombinationer av dessa. Bedömningskriterierna är vetenskaplighet, fantasifullhet, kreativitet, innovativitet och genomförbarhet.

Första pris är 5 000 euro, andra pris 3 000 euro och tredje pris 2 000 euro.

VAD
Millennium Youth Prize för unga, juniorversionen av Millenniumpriset för teknologi

FÖR VEM
19-åringar och yngre

VARFÖR
Vi vill inspirera unga inom teknologi och innovationer. Dessutom tror vi att de har nyckeln till en bättre framtid för människan. Det finns mångsidiga lösningar på de globala utmaningarna. Innovationer föds ur ett nytt sätt att tänka.

NÄR
Tävlingen pågår. Finalisterna väljs av en expertpanel från Aalto-universitetet och Teknikakademien TAF. Finalen och prisutdelningen sker den 9.10.2020 i virtuell form från Aalto-universitetets campus i Otnäs i Esbo. Mera information kommer.

Tilläggsuppgifter:

Foto: Aalto-universitetet / Aino Huovio

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Rakentelua Robokylä-työpajassa.
Universitetet Publicerat:

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior.