Nyheter

Meri Mänty som flyttade från Rovaniemi har trivts vid Aalto-universitetet: ”Otnäs är en helt egen värld”

Meri Mänty, som studerar andra året vid Aalto-universitetet, flyttade till huvudstadsregionen från Rovaniemi i juli 2022. Meri, som är särskilt intresserad av kemi och materialvetenskap, kom snabbt in i studerandegemenskapen i Otnäs.
Meri Mänty siniharmaan seinän edessä.

”Ännu innan gymnasiet ville jag börja studera medicin, men då visste jag ännu inte vad allt jag kunde studera. När jag läste till studentskrivningarna märkte jag att kemi och i synnerhet materialvetenskap intresserade mig mest. Det lutade kraftigt mot de tekniska branscherna när jag tittade närmare på alternativen”, berättar Meri.

För Meri verkade campuset i Otnäs till en början stort och främmande, men efter att ha gått bland byggnaderna i rött tegel blev platserna snabbt bekanta.

”Jag har trivts mycket bra på campus och till en början var jag förvånad över hur mångsidig service det finns här. Till exempel i Rovaniemi finns det inte riktigt något separat campus, men Aaltos campus är på något sätt helt sin egen värld.”

Meri har aktivt deltagit i studerandeverksamheten. För 2023 valdes hon till en av Prosessiteekkarit ry:s hjälpredor, som fungerar som frivilliga assistenter bl.a. vid arrangemang av evenemang.

”Jag har deltagit mycket i studentföreningens verksamhet ända sedan orienteringsveckan. Jag har varit på både gulnäbbssitzar och evenemang, och det har varit lätt att delta i båda. Här finns säkert något för alla.”

Meris studier vid Aalto-universitetet har bara börjat, men hon har redan tankar om framtiden.

"En diplomingenjör i kemiteknik kan arbeta med väldigt varierande uppgifter, så det finns många alternativ. En forskarkarriär intresserar mig inte nödvändigtvis just nu, jag är kanske mer intresserad av produktion och kvalitetskontroll. Bland annat livsmedelsindustrin verkar mycket intressant. Och jag har alltid velat ha ledningsuppgifter.”

Utöver studierna sysslar Meri också med tyngdlyftning. Meri representerar föreningen Rovaniemen Reipas och tränar på tävlingsnivå fem gånger i veckan, vilket ger en trevlig motvikt till studierna och främjar inlärningen.

”Tiden går nog till stor del åt studier, men det är viktigt att hålla på med hobbyer i lagom mängd varje dag. Jag gör handarbeten när jag har extra tid efter träning och studier. Det viktigaste med tyngdlyftningen är att det är roligt. Det behöver inte vara så seriöst.”

Kemiteknik, teknologie kandidat och diplomingenjör

Vill du skapa något nytt och användbart: biologiskt nedbrytbara plaster, vattenavvisande ytor eller bättre läkemedel? Kemisk teknik är ett spännande ämnesområde där fenomen som är bekanta från kemi tillämpas tvärvetenskapligt inom vetenskap och industri. Utmaningar som kräver kemisters förmåga att lösa relaterar starkt till hållbart utnyttjande av naturresurser, cirkulär ekonomi och adekvata mängder rent vatten, luft och mat. Diplomingenjörer inom kemiteknik främjar hållbar utveckling och ansvarsfull konsumtion, och deras expertis är aktuell och värderad både i Finland och i världen.

Lue lisää kemian tekniikan kandiopinnoista!
Students studying in groups in the laboratory
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Studier Publicerat:

Tillbaka på banan / Back on track workshopserie 8.10. & 29.10.2024

Aaltos studiepsykologer och studievägledare organiserar en tvådelad workshopserie för studenter som återvänder till sina studier eller som har studerat mycket lite under det senaste året.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande