Inga lyxkryssare utan forskning
Sisko Hellgren, 61, som har arbetat inom skeppsbyggnadsbranschen i över 30 år, fick idén till sin doktorsavhandling genom sitt arbete.
Hellgren arbetade som projektchef vid ett STX-varv, som har tillverkat flera lyxkryssare, och tänkte sig att byggandet av fartyg kunde ske mer effektivt. Arbetstiden och kostnaderna kunde minskas utan att kompromissa med kvaliteten.
Planering och byggande av en lyxkryssare är ett enormt projekt som tar flera år. I ett omfattande projekt, som består av flera faser, kan det också uppstå problem.
"Är arkitektens plan tekniskt genomförbar? Finns det tillräckligt med arbetskraft vid rätt tidpunkt? Håller tidtabellen? Om svaret på någon av frågorna är ”nej” uppstår det problem", säger Hellgren.
Hon började undersöka hurdan organisation som bygger fartyg mest effektivt. Är den bästa lösningen en hierarkiskt uppbyggd linjeorganisation med underavdelningar eller en projektorganisation? Det tredje alternativet är en kombination av dessa.
"Projektorganisationen var den bästa lösningen. I den hade alla tydligt definierade ansvarsområden. Alla vet vad de gör. I en linjeorganisation kan arbetsfördelningen vara oklar."
Ett skepp kommer lastat med teknik
I sitt avhandlingsarbete drog Hellgren nytta av sin erfarenhet, som sträcker sig över flera årtionden, och de iakttagelser hon har gjort.
"Jag hoppas att unga och nya experter inom varvsbranschen kan dra nytta av resultaten av min doktorsavhandling i sitt arbete. Det lönar sig inte att upprepa gamla misstag", säger hon.
Enligt Hellgren är varvsindustrin mycket beroende av teknisk forskning.
"En lyxkryssare är som en flytande stad, som rör sig runt om i världen. Den producerar sin egen energi, hanterar sitt avfall, erbjuder olika typer av service... För att bygga ett fartyg krävs, utöver fartygsteknik, kunnande inom samma tekniska områden som vid planering och byggande av en riktig stad. Det behövs bland annat arkitekter samt experter inom material-, maskin-, miljö- och energiteknik."
Varje ny lyxkryssare innebär nya tekniska lösningar, nya innovationer, som har uppkommit som ett resultat av mångårig forskning.
Behov av experter
Just nu går varvsindustrin hetare än någonsin. Beställningarna flödar in. Det råder brist på utbildade och kunniga experter och planerare. Samma situation råder vid bilfabriken i Nystad.
Hellgren, som numera arbetar som projektchef vid bolaget Royal Caribbean Cruises, är involverad även i detta. Hon har varit med och grundat samarbetsuniversitetet FITech (Finnish Institute of Technology), där alla tekniska universitet i Finland ingår och som syftar till att underlätta bristen på kunnig arbetskraft.
FITech, som grundades förra hösten, erbjuder studiehelheter för studerande vid tekniska högskolor som är skräddarsydda med hänsyn till behoven inom varvs- och bilindustrin. En stor del av studierna är nätbaserade.
"Det för samman studerande som är i slutskedet av sina studier och företag som erbjuder teman för diplomarbeten. Lite som en dejtingtjänst", skrattar Hellgren.
FITech har varit en succé. Kurserna har varit fulla, och snart utexamineras de första diplomingenjörerna som har genomfört dessa skräddarsydda studier.
- Publicerat:
- Uppdaterad: