Ilkka Niemelä: Högre utbildning avgörande nationell investering

Vid inskriptionen talade även borgmästare Jan Vapaavuori och AUS ordförande Joona Orpana.

Rektor Ilkka Niemelä drog i sitt inskriptionstal först riktlinjer inför framtiden i en situation då en vision för den högre utbildningen och forskningen fram till år 2030 håller på att skapas under undervisnings- och kulturministeriets ledning: ”I arbetet med visionen måste alla riktlinjer bedömas utgående från hur våra verksamheter placerar sig i relation till det internationella högskolefältet.  Investeringar i den högre utbildningen är avgörande nationella investeringar som kommer att trygga den ekonomiska framgången och välfärden för Finland och finländarna.” Inskriptionen hölls i nyrenoverade Dipoli.

Inskriptionen började med en procession som leddes av rektorn Ilkka Niemelä och Aalto-professorn Maarit Karppinen. Foto Mikko Raskinen.

Niemelä betonade även betydelsen av internationella nätverk och starka kunskapskluster som garanter för konkurrenskraften: ”Finlands konkurrenskraft kräver internationellt betydande och starka kunskapskluster som jämbördigt eller till och med som ledande aktörer medverkar i de internationella nätverken. Det är den väg som gör det möjligt att länka in även andra inhemska aktörer i hela Finland till de internationellt sett främsta inom vetenskap, konst, forskning, utbildning samt innovations- och företagsverksamhet.”

Enligt Niemelä håller den internationella konkurrensen mellan universiteten på att skärpas i och med framstegen i Asien. Det gäller i synnerhet de områden som Aalto-universitetet representerar – teknik, ekonomi och de kreativa områdena. När begåvade människor passionerat utför sitt arbete är det möjligt att ta plats alldeles i spetsen i den internationella konkurrensen.

Rektor Ilkka Niemelä önskade de nya studerandena välkomna som medlemmar av Aalto-gemenskapen och betonade att universiteten ställer studerandena i centrum.

Även Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori framförde en hälsning vid inskriptionen. Han sade att han ”med iver väntar på att få se det nya som skapas i Aalto detta läsår som svar på de globala utmaningarna – nya företag, nya teorier att tillämpa, nya innovationer, nytt kunskapskapital för hela nationen och världen – det är vad vårt 100-åriga fosterland förväntar sig av er.”

Ordföranden för studentkåren vid Aalto-universitetet, Joona Orpana, konstaterade i sitt tal att: ”Det gör mig särskilt glad att vår förmåga att utveckla Aalto-universitetet grundar sig på gemensamt arbete.”

Maarit Karppinen utnämndes till Aalto-professor

Rektor Ilkka Niemelä utnämnde professor Maarit Karppinen vid  institutionen för kemi och materialvetenskap vid Aalto-universitetets högskola för kemiteknik till Aalto-professor som erkänsla för hennes betydande insatser för utvecklingen av nya material i synnerhet inom området för energi- och nanoteknologi. Temat för professor Karppinens Aalto-föredrag var materialforskning för en hållbar utveckling.

Vid inskriptionen utdelades dessutom priser till universitetets personal. Priset för årets Aalto-gärning 2017 gick till professor Pirjo Hirvonen, lektor Tuomas Laitinen, Studie Master Sari Kivioja och modestuderandena som har lyft fram Aalto-universitetets utbildning i mode i världstopp.

Priset ”Möjliggörare för framgång – 2017” gick till teamet för givarrelationer för deras fina arbete till stöd för medelanskaffningskampanjen som avslutades på sommaren.

Samhällspriset 2017 gavs till Slush och Startup Sauna Oy, som är den som ordnar Slush, för främjande av entreprenörskap.

Inskriptionen hölls i Dipoli som har totalrenoverats och fungerar nu som en gemensam huvudbyggnad. Foto Mikko Raskinen.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat: