Rehtori Ilkka Niemelä: "Korkeakoulutus on ratkaiseva kansallinen investointi"

Lukuvuoden avajaisissa puhuivat myös pormestari Jan Vapaavuori ja AYY:n puheenjohtaja Joona Orpana.

Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä loi ensimmäisessä lukuvuoden avajaispuheessaan suuntaviivoja tulevaisuuteen tilanteessa, jossa opetus- ja kulttuuriministeriön johdolla rakennetaan vuoteen 2030 ulottuvaa korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visiota: ”Visiotyössä kaikkia linjauksia on arvioitava siitä näkökulmasta, miten ne asemoivat tekemisiämme suhteessa kansainväliseen korkeakoulukenttään. Korkeakoulutus on ratkaiseva kansallinen investointi, jolla turvataan Suomen ja suomalaisten taloudellinen menestys ja hyvinvointi.” Lukuvuosi avattiin uudistetussa Dipolissa Otaniemessä.

Avajaistilaisuuden aluksi rehtori Ilkka Niemelä johti professorikulkuetta Dipolissa yhdessä tänään Aalto-professoriksi nimitetyn Maarit Karppisen kanssa. Kuva Mikko Raskinen.

Niemelä korosti myös kansainvälisen verkostoitumisen ja vahvojen osaamisen keskittymien merkitystä kilpailukyvyn takaajina: ”Suomen kilpailukyky edellyttää kansainvälisesti merkittäviä ja vahvoja osaamisen keskittymiä, jotka asettuvat tasavertaisina tai jopa johtavina toimijoina tärkeimpiin kansainvälisiin verkostoihin. Vain tätä kautta on mahdollista linkittää myös muut kotimaiset toimijat koko Suomessa kansainvälisen tieteen, taiteen, tutkimuksen, koulutuksen sekä innovaatio- ja yritystoiminnan eturintamaan.”

Niemelän mukaan kilpailu yliopistojen välillä kiristyy Aasian nousun myötä erityisesti Aalto-yliopiston edustamilla aloilla – tekniikassa, taloudessa ja luovilla aloilla. Lahjakkaiden ihmisten intohimoisella työllä on mahdollista ottaa paikka aivan kansainvälisen kilpailun kärjestä.

Rehtori Ilkka Niemelä toivotti uudet opiskelijat tervetulleiksi Aalto-yhteisön jäseniksi ja korosti Aalto-yliopiston asettavan opiskelijat keskiöön.

Tervehdyksensä avajaisiin toi myös Helsingin kaupungin pormestari Jan Vapaavuori: ”Odotan innolla, minkälaisia uusia avauksia Aalto-yliopistossa syntyy tänä lukuvuonna globaaleihin haasteisiin - uusia yrityksiä, uusia teorioita sovellettavaksi, uusia innovaatioita, uutta osaamispääomaa koko kansakunnalle ja maailmalle, tätä satavuotias isänmaa teiltä odottaa.”

Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan puheenjohtaja Joona Orpana totesi omassa puheessaan: ”Olen erityisen iloinen, että kykymme kehittää Aalto-yliopistoa perustuu yhdessä tekemiselle.”

Maarit Karppinen Aalto-professoriksi

Rehtori Ilkka Niemelä nimitti Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun kemian ja materiaalitieteen laitoksen professorin Maarit Karppisen Aalto-professoriksi tunnustuksena hänen merkittävistä ansioistaan uusien materiaalien kehittämisestä erityisesti energia- ja nanoteknologian alueilla. Professori Karppinen piti tilaisuudessa Aalto-esitelmän kestävän kehityksen mukaisesta materiaalitutkimuksesta.

Avajaisissa jaettiin myös tunnustuspalkintoja yliopiston henkilöstölle. Vuoden 2017 Aalto-teosta palkittiin professori Pirjo Hirvonen, lehtori Tuomas Laitinen, Studio Master Sari Kivioja ja muodin opiskelijat, jotka ovat nostaneet Aalto-yliopiston muodin koulutuksen maailman huipulle.

Menestyksen mahdollistaja -palkinto 2017 annettiin lahjoittajasuhteet-tiimille hienosta työstä kesällä päättyneen varainhankintakampanjan tukemiseksi.

Yhteisöpalkinnon 2017 sai Slush ja sen järjestävä Startup Sauna Oy yrittäjyyden edistämisestä.

Avajaisten yhteydessä vietettiin myös uudistetun Dipoli-rakennuksen avajaisia. Yliopiston toiminta näkyy tiloissa monin tavoin. Kuvan näyttely esittelee muodin opiskelijoiden menestyksekkäitä mallistoja. Kuva Mikko Raskinen.

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.