Framtidens campus byggs i Otnäs

Inledandet av nybygget orsakar ändringar i trafiken.

På Aalto-universitetets campus i Otnäs pågår omfattande byggarbeten. På ett centralt område i Otnäs mellan Otsvängen 1 och Datavägen 1, bredvid metrostationen som byggs, inleds arbetet med Väre-byggnaden.

På grund av byggarbetsplatsen stoppas trafiken på Otnäsvägen mellan Bergmansvägen och Datavägen fredagen den 18.12. Även alla busslinjer i Otnäs börjar köra enligt undantagsrutter från och med den 18.12. Undantagsrutterna är i kraft fram till augusti år 2016 då metron börjar trafikera och då busslinjerna i Esbo förnyas.

Väre-byggnaden väntas bli klar sommaren 2018 och kommer att rymma Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur. Byggnaden kommer även att rymma det nya kommersiella metrocentret i anslutning till Aalto-universitetets metrostation. Väre grundar sig på det vinnande bidraget som Verstas Arkitekterna bidrog med i arkitekturtävlingen 2012–2013. Byggnadens bruttoarea är ca 33 000 m2.

Väre byggs mitt på Otnäs campusområde. Illustration av byggnaden, vy från väster och Otnäsvägen.

- Vi vill stärka bilden av Otnäs som ett lockande kompetenscentrum för många olika aktörer. På campus byggs moderna, energieffektiva och anpassningsbara utrymmen som uppmuntrar till mångvetenskapligt samarbete och öppenhet. Samtidigt siktar vi på att effektivisera universitetets utrymmesanvändning genom alla våra investeringar i utrymmena, berättar Aalto-universitetets vice rektor Antti Ahlava.

- Förutom Högskolan för konst, design och arkitektur har även hela Aalto-universitetet, våra samarbetspartner och områdets invånare nytta av den nya Väre-byggnaden, fortsätter Ahlava.

Två stora renoveringsbyggplatser

Aalto-universitetets biblioteksbyggnad (Otnäsvägen 9) totalrenoveras som bäst och biblioteket fungerar i tillfälliga lokaler i Kandidatcentrum på Otsvängen 1 X. Lärcentret som är nytt beträffande verksamhet och servicekoncept öppnar i biblioteksbyggnaden hösten 2016.

Även den kända och anrika byggnaden som tidigare gick under namnet Dipoli (Otsvängen 24) totalrenoveras. Lokalerna och tekniken förnyas och verksamheten ändrar skepnad och blir universitetets huvudbyggnad, universitetsverksamhetens fönster utåt och mötesplats för universitetets personal, studerande, intressentgrupper och gäster. Totalrenoveringen färdigställs sommaren 2017.

Det för Aalto-universitetet viktiga mångvetenskapliga samarbetet förverkligas som bäst genom ett gemensamt campus. Genom utvecklingen av campus strävar man efter att effektivisera användningen av utrymmena i alla fastigheter vilket även leder till betydande besparingar. På Otnäs huvudcampus finns förutom de fyra tekniska högskolorna dessutom delar av Handelshögskolan och Högskolan för konst, design och arkitektur. Hösten 2015 flyttade Handelshögskolans kandidatstuderanden till Otnäs till den nyligen totalrenoverade Kandidatcentrum-byggnaden vid Otsvängen 1.

Tilläggsuppgifter:

• Utvecklingen av Aalto-universitetets campus:
    vicerektor Antti Ahlava, Aalto-universitetet,
    tel. 050 324 1179 [email protected]
  • Bygg- och trafikarrangemang:
    vd Antti Tuomela, Aalto University Campus & Real Estate,
    tel. 040 719 4007, [email protected]

Länkar:

Undantagsrutter för busserna i Otnäs (hsl.fi)
Karta över byggarbetsplatser och undantagsrutterna
Webbkameran följer byggnadsarbetet (aalto.fi)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Drone image of Otaniemi campus in early December, light covering of snow everywhere, with low sun shining
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsförfarandet på campusområdet i Otnäs förenhetligas vid årsskiftet

Campusparkeringen omfattas av ett pilotprojekt som inleds 1.1.2024.
Mikko Raskinen
Campus, Universitetet Publicerat:

Skrotcykelinsamlingen är här igen!

Skrotcykelinsamlingen på Otnäs campus har dragit igång igen. Avsikten är att underlätta vardagen för områdets aktiva cyklister och främja en bättre cykelparkeringskultur.