Nyheter

FITech har publicerat Designboken för e-lärande

Picture of FITech Design book for Learning

Den nyutgivna guiden ger praktiska verktyg och modeller speciellt för att skapa och utveckla nätkurser.

Lärarna vid FITech befinner sig i en ny situation där kursdeltagarna skapar en mångformig grupp och inlärningen sker till största delen på nätet. På grund av detta vill FITech erbjuda alla lärare användbara verktyg i en kompakt form. Designboken fungerar som en bruksanvisning för de tidigare utgivna Verktyg för design för lärande – som nu utges även på svenska. Boken och verktygen baserar sig på den nyaste forskningen inom inlärning.

Designboken publiceras på finska samt på engelska under den öppna CCBY 4.0 -licensen. Samtidigt utges uppdaterade versioner av Verktyg för design för lärande på svenska, finska och engelska. FITech vill tacka varmt Anna Granberg från Åbo Akademi för hennes insats till den svenska översättningen.

Innehållet i Designboken för e-lärande:

  1. Varför nätkurser, varför design?
  2. Grunderna i inlärningens psykologi
  3. Hur bygger man en nätkurs?
  4. Designverktyg: planering och produktion av en nätkurs i praktiken
  5. Källor och ytterligare läsning

 

Ladda ner Designboken:

Verkko-oppimisen muotoilukirja v 1.4.1 (pdf) (på finska)

The Design Book for Online Learning v 1.4.1 (pdf) (på engelska)

Ladda ner verktyg:

Verktyg för Design för Lärande v 2.0 (pdf)

Ytterligare information

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat

Relaterade nyheter

Opiskelija Otaniemen kampuksella talvimaisemassa.
Studier Publicerat:
Learning Centre graphics
Vetenskap & konst, Studier, Universitetet Publicerat:

Den nya söktjänsten Aalto-Primo har tagits i bruk

Aalto-Finna har utbytts till vår nya söktjänst Aalto-Primo.
Opiskelija Niina Tapanainen talvella Otaniemessä.
Studier Publicerat:

Studeranden Niina Tapanainen: jag studerar teknik eftersom jag vill förbättra människors liv

På kandidatstadiet valde Nina informationsteknologi som huvudämne. Hon uppmuntrar till att fördomsfritt kombinera teknik också med humanistiska ämnen.
Opiskelija Zachary Burda Dipolin edessä talvella Otaniemessä.
Studier Publicerat:

Studeranden Zachary Burda vill utveckla robotar som underlättar vår vardag

Zachary som studerar med automation som huvudämne blev i gymnasiet fascinerad av Aaltos tidsenlighet och den företagaranda som rådde där.