Ett brett textilkunnande är en del av Aaltomodets styrka

Kombinationen av konstnärlig och teknisk planeringskompetens är globalt sett unik.
Leonardo Hidalgo Uribe: Stories from cold and warm lands
Detalj ur Leonardo Hidalgo Uriben textilkollektion: Stories from warm and cold lands

Mode- och  kläddesignstuderande vid Högskolan för konst, design och arkitektur har skördat framgångar vid internationella modetävlingar och väckt uppmärksamheten hos internationellt yrkesfolk under flera år redan. Förutom de visionära kollektionerna har studerandenas breda textilkompetens noterats.

“Vi har genom hela utbildningen en stark koppling mellan textilplanering och mode. Våra studerande lär sig parallellt både textil- och klädplanering. De planerar och producerar en stor del av materialet till kollektionerna som visas upp på Näytös-showen”, berättar professor i textilplanering Maarit Salolainen.

Studerande har möjlighet att planera egna tryckta, vävda och stickade tyg till sina kollektioner. Den här erfarenheten blir en stark tillgång i arbetslivet, när många av de utexaminerade från Aalto börjar jobba på modehus, särskilt inom textildesign, till exempel som designers av tryck- eller stickmönster. Lärare uppmuntrar elever att jobba med textiler, vilket leder till att utexaminerade modedesigners från Aalto förstår sig på olika material och deras egenskaper. Den här kunskapen ger dem färdigheter att arbeta inom en rad olika roller.

“Vårt arbete är baserat på ett starkt konstnärligt koncept eller på att lösa ett designproblem, men det är lika viktigt att ha en grundlig kunskap om textiltekniker. Vi fokuserar på att förstå vävda och stickade strukturer och på att bemästra behandlingstekniker, som färgning”, säger Maija Fagerlund, lektor i textildesign.

Det finns gott om multidisciplinärt textilsamarbete mellan Aalto-universitetets högskolor. Ett bra exempel på detta är CHEMARTS-projektet.

“Vi hör ofta från företag att våra studerande har en väldigt bra kombination av både konstnärliga och tekniska färdigheter."

Lektor i textildesign Anna-Mari Leppisaari

Mångsidiga studior och ny utrustning

På en global skala är skolans studior, verkstäder och utrustning mångsidiga och till och med unika. Många av verkstäderna har utrustning som är essentiell för att arbeta inom industrin. På verkstäderna kan studerandena experimentera med olika material, metoder och processer.

“Många skolor runt om i världen har inte den här kombinationen av lärande och utrustning. Vi kan vara stolta över våra utmärkta maskiner, såsom vår industriella jacquardvävmaskin”, säger Maarit Salolainen. “I textildesign är teknisk expertis och kunskap om maskiner sömlöst länkat till konstnärlig designexpertis. Utrustningen och teknikerna är våra konstnärers palett.” Tyg vävda av Aaltos pinfärska Jacquardvävmaskin sågs för första gången på den årliga modeshowen Näytös, som hölls i slutet av maj. 

Användningen av de mångskiftande studiorna möjliggör designen av multidimensionella och högkvalitativa konstnärliga textiler. Studerandena uppmanas även att utnyttja textilverkstäder och tekniker parallellt, för att till exempel fortsätta arbeta på vävda eller stickade tyg i en tryckstudio. 

Välutrustade studior möjliggör djupgående inlärning om textiltekniker. Studerande kan tillverka sina egna tyger genom processer som liknar de som används i industrin, för att lära sig teknikernas möjligheter och begränsningar i praktiken.

Både industriella maskiner och handverktyg som är lämpliga för olika stadier i inlärandet finns tillgängliga. När man till exempel stickar för hand lär man sig hur vävt tyg är konstruerat och hur olika garnmaterial påverkar strukturen. Att sedan modifiera designen för en industriell maskin lär en kraven som är förknippade med industriell vävning. Det här möjliggör också vävningen av större kvantiteter, för till exempel klädkollektioner eller stoppade möbler.

“Våra studior är inte bara en samling av utrustning, utan de möjliggör lärandet av konstnärlig designexpertis. Vi lärare samarbetar nära med verkstadsföreståndarna, och förutom en uppsjö av utrustning strävar vi till att erbjuda nya intressanta garn, tryckbottnar och -tillvägagångssätt”, säger lektor i textildesign Anna-Marie Leppisaari.

Studerandena lär sig också hur man ska använda mjukvara för textildesign, såsom mönsterprogrammet  M1plus och Weavepoint, ett program för vävt tyg. Programmen möjliggör för studerandena att designa och utveckla modeller självständigt och experimentera fritt. Dessutom har Maija Fagerlund utvecklat metoder i Photoshop för att designa vävda tyg, vilket möjliggör för studerandena att designa jacquardtyg med ett program som är lätt tillgängligt för dem även efter att de har gett sig ut i arbetslivet.

“Företag där våra studeranden har praktiserat påpekar ofta att våra studeranden har en väldigt bra kombination av både konstnärliga och tekniska färdigheter. Även om lärandets fokus ligger på konstnärlig designexpertis, så kan studerande som är intresserade av utvecklingen av textilprodukter fördjupa sina designfärdigheter genom att lära sig använda de här speciella programmen”, hänvisar Leppisaari.

I oktober det här året kommer Salolainen att publicera en bok som heter “Interwoven - Exploring material and Structures”. Fagerlund och Leppisaari har skrivit delar av boken. Boken presenterar de pedagogiska plattformarna och koncept som rör designprocessen bakom textildesign och speciellt designen av vävt tyg vid Aalto. På det här sättet delas samlade lärdomar och de bästa tillvägagångssätten från Aalto med världen.

Lediga stickningar med glimten i ögat

Eerika Yli-Rahko, kuva: Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Bild: Mikko Raskinen, Aalto-universitetet

Eerika Yli-Rahkos kollektion består av vävda och tryckta tyger med färgad silkesorganza. Det här året var kollektionen som utgjorde hennes kandidatexamen med i Näytös-modeshowen. Hon tillverkade alla material för kollektionen själv. De stickade materialen har gjorts med ADF-maskineri och för hand, och textilerna har behandlats vidare i tryckstudion.

“Högskolan erbjuder gränslösa möjligheter. Det är jättebra att man inte behöver slutföra saker i en studio, utan att man kan fortsätta jobba med dem i olika studior. Här vid Aalto uppmuntras man att experimentera, man behöver inte göra saker enligt manualen”, säger Yli-Rahko.

Hennes herrkollektion är baserad på ledigt herrmode. Hon studerade siluetterna hos kostymer från 1920 och 1930-talet och avspänningen hos herrmodet vilket var typiskt för eran mellan världskrigen. Vid den tiden började sportmode uppstå och vardagsklädseln blev starkt influerat av det.

Yli-Rahkos designidentitet och perspektiv på mode är ledigt, med en liten glimt i ögat. Hon vill fortsätta jobba med stickningar, vilket hon tycker att är det mest naturliga valet för henne. Hon är fullständigt bekväm med den relaterade tekniska expertisen, såväl som med att sticka och sy.

“Här får du en väldigt bra och solid kunskapsbas för allting och lär dig hur man arbetar i studiorna, på ett heltäckande och djupgående sätt. Allt utgår från dig egen aktivitet. Hjälp och information finns alttid tillgängligt, och varje studio har riktigt coola verkstadsföreståndare”, säger Yli-Rahko.

Vardagsmönster och wrap-around jerseys

Netta Törmälä, kuva: Mikko Raskinen
Bild: Mikko Raskinen, Aalto-universitetet

På den här vårens Näytös syntes även Netta Törmäläs kollektion, som utgjorde hennes magisterexamensarbete. I sin kollektion använde sig Törmälä av en tryckstudio och en vävstudio och tog fram vävda material som skulle fungera optimalt och producera de önskade resultaten i tryckstudion. Hon behandlade de vävda materialen genom målning, tryck och etsning och genom att kombinera alla dessa tekniker.

“De här möjligheterna uppmuntrade mig att producera textiler på ett sätt så att deras mest intressanta visuella egenskaper kommer från parallella processer, och det skulle inte ha varit möjligt att implementera dem i bara en studio”, sade Törmälä. Hennes kollektion var inspirerad av vardagliga finska hemtextilmönster från 70-talet, verk av Katharina Grosse, underkläder och morgonrockar och Halstons 70-tals wrap-around kläder. 

Törmälä berömmer kvaliteten på utbildningarna textildesign och kläddesign vid Aalto-universitetet. “Genast från början uppmuntras vi till att lära oss den kreativa processen istället för att bara börja med tekniska grunder. Tekniska färdigheter plockas upp längs med vägen i takt med att studierna fortlöper. Det här tillvägagångssättet ökar motivationen hos studerandena och var åtminstone för mig en viktig faktor till att göra mig intresserad av textildesign”, säger Törmälä.

Hon tycker att lärare är motiverade att hjälpa studerande att hitta sina egna sätt att att arbeta på och verktyg som bäst stöder självförverkligande. Verkstadsföreståndare spelar också en viktig roll. 

“De är väldigt engagerade i att hjälpa studerande att hitta lösningar på till och med de vildaste idéerna. All fin utrustning skulle inte vara användbar utan dem. Inte en enda gång under kursen har det förekommit en situation där en idé inte skulle ha experimenterats med för att den skulle ha ansetts vara omöjlig.”

Inredningstextiler med varierande struktur

Leonardo Hidalgo Uribe

Leonardo Hidalgo Uribe designar inredningstextilier. Han har använt sig av tryck- färg- och vävstudion för sin kollektion. “Studiorna har erbjudit otroliga anläggningar för att utveckla mina designer tack vare den varierande utrustningen och tillgängligheten på arbetstid. Jag har haft tur som har kunnat använda den splitternya jacquardvävmaskinen där jag kan tillverka mina vävda tyger och göra snabba tester”, förklarar han.

Han har fått inspiration för sina designer och sin kollektion från personliga narrativ från sin familj och deras resor runt landet. Hans Jacquardkollektion “Stories from warm and cold lands” består av hans mors resa i barndomen med hennes föräldrar, från bergen i mitten av Hidalgo Uribes hemland Colombia, till den karibiska kusten i norr. Hidalgo Uribe designade Jacquardmönster och utforskade hur man kan skapa vävstrukturer med flera lager som kunde syfta till de invecklade landskapen som beskådats under den tidigare nämnda resan.

Hans bakgrund i vävda tyg före han inledde magisterstudier vid Aaltos program i Fashion Clothing and Textile Design bestod bara av grundläggande färdigheter i handvävning, framförallt tuskaft. På mindre än ett år började han förstå sig på hur man designar komplexa strukturer för både tuskaft och jacquardvävstolar.

“Det har varit en intensiv erfarenhet för mig. Speciellt när det gäller vävda tyger var inlärningskurvan dramatisk. Allt som allt har jag utvecklat en bra uppsättning av tekniska och kreativa färdigheter”, säger han nöjt. 

“Framförallt har den här kunskapen relaterats till textilindustrin ända från början. Det har varit centralt för mig att lära mig om industriella tillverkningsprocesser för både vävning och tryck och att kunna designa för dessa teknologier”, beskriver Hidalgo Uribe. 

Hidalgo Uribe tror att jobba med riktiga klienter – såsom det görs i PatternLab-kursen – har varit en fin erfarenhet för att inte bara lära sig om rollen som freelancedesigner av textiler, utan också som del av en designstudio. Därutöver har det första året av magisterstudier vid Aalto fört med sig en viktig erfarenhet: att kunna jobba både individuellt och i team, lära sig från sina klasskamrater och ha en “vi växer alla tillsammans”-miljö.

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat

Relaterade nyheter

Shakin up Tech, biomimeettinen silkki. Kuva: Mikko Raskinen.
Samarbete, Vetenskap & konst Publicerat:

Shaking up Tech-evenemanget förenade hundratals flickor och teknik

Linda Liukas öppnade evenemanget med att berätta åt deltagarna, att teknologi hör till oss alla. Deltagarna fick en möjlighet med hjälp av VR-glasögon röra sig i rymden, töja silkestråd från spindelnät och sätta ihop en satellit.
Apulaisprofessori Arno Solin
Vetenskap & konst Publicerat:

”Jag blev intresserad av maskininlärning redan innan jag kände till begreppet”

Under sommaren beviljade Finlands Akademi finansiering för den yngre forskargenerationen – bland dem Arno Solin som har ett stort intresse för maskininlärning, där man kan bekanta sig med både teori och problem ur det vardagliga livet.
Samuel Kaski
Vetenskap & konst Publicerat:

Maskiner kan hjälpa oss att förstå vårt hälsotillstånd

Artificiell intelligens kan spela en roll i personaliserad medicin.
Professori Milos Mladenovic
Vetenskap & konst Publicerat:

“Människor – inte teknik – är hjärtat i transportsystemet”

Designen av hållbara transportsystem medför att samhällets värdegrund måste identifieras.