Erfarenheter från en studerande vid Handelshögskolan: Veikka Partanen

Veikka Partanen, andraårsstuderande vid kandidatprogrammet International Business och företagare på deltid, har hittat balansen mellan studierna och det egna företaget: ”Min tid i S:t Michel har lärt mig att vad som helst är möjligt om man är tillräckligt passionerad.”
BScBA student Veikka Partanen. Photo by Emma Kallioniemi
Foto: Emma Kallioniemi

Mitt namn är Veikka Partanen och jag började studera i S:t Michel 2018. Min familj har bott i flera olika städer i Finland. Det och bytet av skolor har jag att tacka för min sociala natur. Min familj är helt och hållet finsk, mina internationella intryck har jag fått från min gymnasietid när jag studerade på IB-programmet vid Turun Normaalikoulu.

Jag har alltid varit intresserad av det visuella och när jag var yngre ritade jag mycket. Efter det har jag bytt ut pennan mot kameran, som nu är mitt levebröd. Jag har redan under fyra år arbetat som företagare på deltid och jag driver ett eget video- och fotoföretag.

Hur och varför valde du BScBA-programmet?

Jag lärde mig att använda engelska dagligen på IB-programmet och jag gillade tanken på tvåspråkighet. På en kurs i ekonomi under mitt andra år på gymnasiet kom två BScBa-studerande och presenterade programmet och sedan den dagen har jag vetat att jag vill studera i S:t Michel. Kallelsen var så stark att jag inte ens sökte någon annanstans!

Hur har din studieupplevelse varit? Vad har du tyckt mest om?

Jag har njutit mer av studierna än jag skulle ha kunnat föreställa mig. Jag älskar staden S:t Michel med dess natur och människor. Campus är fantastiskt beläget och vår lilla gemenskap är byggd kring studentkultur.

Det bästa har varit att delta i studentevenemang  runtom i Finland tillsammans med mina vänner, träffa nya människor och få nya erfarenheter. Den här typen av verksamhet har förstås varit lagd på is den senaste tiden, men kanske vi någon dag får uppleva det på nytt! Den absoluta höjdpunkten under min studietid har varit min roll som Communications coordinator för min kära förening Probba ry.

Vår känsla av gemenskap är oslagbar.

Veikka Partanen, BScBA studerande

Hur har studierna vid Aalto-universitetet hjälpt dig i ditt arbete som fotograf och innehållsproducent?

Det är viktigt för alla företagare att behärska grunderna i ekonomi, och jag är inget undantag. Att bredda mina kunskaper om exempelvis branding och bokföring har hjälpt mig att styra mitt lilla företag i rätt riktning. Jag har fört fram mitt fotointresse genast från första dagen och har också fått fantastiska fotografirelaterade möjligheter och deltagit i många intressanta projekt. Så sent som förra veckan filmade jag en video i Helsingfors för Aalto-universitetets handelshögskola.

Varför rekommenderar du  BScBA-programmet för andra studerande?

Många har fördomar om S:t Michel, de tror att staden är långt ifrån allting och en ovanligt liten studiestad. Alla fördomar försvinner dock under introduktionsveckans första dag! Vi är som i vår egen lilla bubbla, så vår känsla av gemenskap är oslagbar. Vi har till och med ett eget namn för det: Mikkeli Spirit. Jag kan varmt rekommendera S:t Michel!

Har studierna vid Aalto-universitetet och livet i S:t Michel format dig som människa?

Jo, ganska mycket till och med. Jag har blivit mer självsäker och fått mer tillit till mina egna förmågor och lärt mig att utmana mig själv i ännu större utsträckning. Men det viktigaste har varit att lära mig att balansera studierna och mitt arbete som företagare. Min tid i S:t Michel har lärt mig att vad som helst är möjligt om man är tillräckligt passionerad.

Bachelor's Program in International Business, Aalto University

International Business, Bachelor (BScBA, Michel) and Master of Science (Otnäs) in Economics and Business Administration

Bachelor’s Programme in International Business (BScBA) ger studerande omfattande kunskaper och färdigheter att bygga upp, utveckla och leda företag med globala ambitioner. En kandidatexamen i företagsekonomi med internationellt fokus ger ett antal olika karriärmöjligheter inom den privata och den offentliga sektorn, i olika branscher och på flera kontinenter.

Utbildningsutbud

Check out our social media channels and find more interesting content

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!