Ehdokaskartta haastaa perinteiset vaalikoneet juuri vaalien alla

Avoimeen lähdekoodiin perustuvan vaalikonesovelluksen vahvuus on läpinäkyvyys.
Ruutunäkymä Ehdokaskartta-vaalikoneen Kysymykset-osiosta, josta käyttäjä voi valita itselleen kiinnostavimmat aihealueet.
Ehdokaskartan kysymyksiin voi vastata haluamassaan järjestyksessä, ja niiden sivuuttaminen on helppoa. Perinteisissä koneissa kysymykset esitetään teemoittain järjestettynä pitkänä listana.

Ehdokaskartta on avoimeen lähdekoodiin ja Ylen vaalikoneen dataan perustuva sovellus, jolla voi tarkastella perinteisten vaalikoneiden toimintojen lisäksi koko poliittista kenttää. Aalto-yliopistosta alkunsa saanut sovellus on ensiaskel kohti avoimen vaalikonealustan kehittämistä.

Vaalikoneet ovat Suomen kaltaisessa monipuoluejärjestelmässä suosittuja. Niitä voi verrata merkitykseltään internetin hakukoneisiin, kun äänestäjät etsivät ehdokkaita.

”Uusi Ehdokaskartta esittää tulokset poliittisella kartalla, jonka keskellä on äänestäjä itse”, sovelluksen kehittäjä Kalle Järvenpää sanoo.

”Toinen keskeinen ero perinteiseen on, että kysymyksiin voi vastata haluamassaan järjestyksessä, ja niiden sivuuttaminen on helppoa.”

Ehdokaskartta ei ainoastaan järjestä ehdokkaita mielipiteiden vastaavuuden mukaan, vaan tarjoaa keinoja hahmottaa koko poliittista kenttää ja valikoida ehdokkaita eri kriteereillä, vaikkapa iän tai puolueen mukaan.

Uudenlaisen vaalikoneen prototyyppi on ensimmäistä kertaa käytössä tulevissa kuntavaaleissa, ja tietonsa se saa Ylen vaalikoneesta.

”Helsingin valtuustopaikoista kilpailee kuntavaaleissa 1163 ehdokasta 17 eri listalta. Tuntuisi toivottamalta löytää neulaa tuollaisesta heinäsuovasta ilman vaalikoneita”, Kalle Järvenpää sanoo.

Tavoitteena kansan vaalikone

Yle julkaisi maailman ensimmäisen vaalikoneen eduskuntavaalivuonna 1996. Nyt 25 vuotta täyttävä vaalikoneinstituutio on vakiinnuttanut paikkansa. Vaalikoneiden suosio on kasvanut lähes kaikissa äänioikeutettujen ikäryhmissä, ja nuorimmille äänestäjille ne ovat jo merkittävin äänestyspäätösten tietolähde.

Kalle Järvenpää

Niin suuret kuin monet pienemmätkin mediatalot julkaisevat oman vaalikoneensa, ja pelkästään median vaalikoneita oli viime eduskuntavaaleissa tarjolla 15. Korkean luvun voisi kuvitella heijastuvan myös koneiden kirjossa, mutta toteutukset muistuttavat läheisesti toisiaan, eikä niiden kehitys ole juuri edennyt.

Yksi selitys vaalikoneiden yhdenmukaisuudelle on, että ne tulevat vain muutamalta valmistajalta. Eduskuntavaalien 15 koneesta peräti 12 oli kahden suomalaisyrityksen käsialaa.

”Kansanvallan toteutumisen kannalta näinkin tärkeiden sovellusten pitäisi perustua avoimeen lähdekoodiin. Silloin niiden ohjelmointivirheet tai vinoumat eivät jäisi piiloon, ja voitaisiin rakentaa rinnakkaisia, kokeellisia koneita. Tämä ei olisi vain suomalaisten vaan kaikkien demokratioiden käytössä”, Kalle Järvenpää listaa avoimen vaalikoneen etuja.

Järvenpään kehittämällä kuntavaalien Ehdokaskartalla on kaksi tehtävää. Se osoittaa toimivan prototyypin kautta, että vaalikoneen toteuttaminen avoimen lähdekoodin avulla on mahdollista. Lisäksi sen avulla kerätään käyttäjien kokemuksia vaalikoneen perinteisestä poikkeavista ominaisuuksista.

Aalto-yliopisto on tukenut Ehdokaskartan kehitystyötä. Sovelluksen käyttämä data on saatu Yleltä, joka julkaisee sen avoimessa muodossa myöhemmin.

Kuntavaalien jälkeen kehittämishanke jatkuu laaja-alaisempana ja useampien yhteistyökumppanien kanssa. Tavoitteena on avoimen vaalikonealustan kehittäminen sekä kotimaiseen että kansainväliseen käyttöön.

Uusi vaalikone on verkko-osoitteessa ehdokaskartta.fi. Kalle Järvenpää toivoo käyttäjien lähettävän palautetta sovelluksen kautta tai täyttävän käyttäjäkyselyn.

Ruutunäkymä Ehdokaskartta-vaalikoneen tuloksesta, jonka keskellä on äänestäjä itse.
Ehdokaskartan tulokset esitetään poliittisella kartalla, jonka keskellä on äänestäjä itse. Ehdokkaat ovat sitä lähempänä, mitä paremmin heidän mielipiteensä vastaavat äänestäjää. Se missä suunnassa he ovat, perustuu automaattiseen analyysiin.
Henkilökuvassa Kalle Järvenpää seisoo sammaloituneen kiven päällä suuren puun alla ja hänen vieressään on valkoinen koira.
Kuva: Tiiu Kaitalo.

Lisätietoja:

Kalle Järvenpää
Instagram: @kaljarv

Aalto-yliopiston median laitoksen opiskelija Kalle Järvenpää on monialainen muotoilija, jonka tausta on graafisessa suunnittelussa.

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!