Det för klimatet viktiga albedot kan beaktas i skogsvården

Av Aalto-universitetets forskningsprojekt framgick att det med tanke på skogens albedo är bättre för klimatet att gynna lövträd inom skogsvården. Med hjälp av en viss form av skogsskötsel kan man alltså påverka skogens albedo direkt och därigenom också klimatet, utan att minska skogens avkastning.
Sekametsä

Med albedo avses hur stor andel av solens strålning som reflekteras tillbaka ut i atmosfären och rymden. Det kan påverkas direkt av förändringar i markanvändningen och därmed inverkar också förändringar i markanvändningen på klimatet. Inom Aalto-universitetets projekt utreddes hur förändringar i de boreala skogarna påverkar albedot och dess årstidsvariationer. Projektet, som finansierats av Finlands Akademi, går nu mot sitt slut.

Man har tidigare inte känt till vad de miljöförändringar som sker i den boreala växtlighetszonen, dvs. det norra barrskogsbältet, betyder för albedot. Med tanke på klimatet har det varit synnerligen viktigt att i undersökningen utreda hur olika sätt att sköta skogen eller hur de förändringar som sker i skogarna kan påverka albedot. Det har också varit viktigt att ta reda på sambandet mellan albedot och skogens ekologiskt och ekonomiskt viktiga avkastning.

I undersökningen mättes årstidsvariationerna i skogarna från rymden

Inom forskningsprojektet användes datorsimuleringar, satellitbaserade albedotidsserier och terrängdata om olika skogar i den boreala zonen. I Sverige samlades terrängdata in från nio olika forskningsområden längs hela landet, från Skåne till Lappland. Sveriges lantbruksuniversitet har varit projektets samarbetspartner i Sverige och dessutom användes Lantmäteriets laserskannade material från olika skogsområden. Material mottogs också från Finland, Estland, Ryssland och USA.

I de nordliga skogarna har årstidsväxlingarna stor betydelse för albedot, eftersom detta varierar inom intervallet 7–80 % beroende på årstiden. Snötäcket och längden på perioden med snötäcke har en betydelsefull roll för regleringen av albedot. Dessutom påverkas det bl.a. av skogens trädslag, täthet och markvegetation.

Skogsbehandlingen är av betydelse för albedot

Av undersökningen framgick att det går att påverka den boreala skogens albedo med hjälp av olika åtgärder, men lokala förhållanden måste tas i beaktande. Hur albedot påverkas av skogens täthet och av de olika trädslag som skogen består av varierar mycket beroende på om det finns snö eller inte. Därför är längden på perioden med snö av stor betydelse för hur skogsbehandlingen påverkar det genomsnittliga albedot. Till exempel i sydboreala områden, såsom Syd- och Mellansverige, kan man öka albedot genom att öka andelen lövträd i skogarna, dvs. genom att gynna blandskogar, utan att minska på skogens avkastning. I nordboreala områden, t.ex. i Lappland, är trädslagets betydelse inte lika tydlig och mest påverkas albedot av att man minskar på skogarnas täthet. Eftersom det finns ett samband mellan tätheten och avkastningen, är det viktigt att beakta också de andra målen för skogsbruket, såsom koldioxidbindning och ekonomisk lönsamhet.

Med tanke på klimatet är det alltså effektivast att satsa på blandskog i den sydboreala zonen. För detta ändamål är därför i synnerhet lövträd att rekommendera inom skogsvården. Ju längre norrut man kommer, desto viktigare blir albedot för klimatet. Därför är beaktandet av albedot inom skogsvården en viktig klimatåtgärd i Sverige och i de andra länderna i den boreala zonen.

Ytterligare information ger:

Professor Miina Rautiainen

Forskardoktor Aarne Hovi

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.