Ilmaston kannalta tärkeä heijastavuus voidaan huomioida metsänhoidossa

Aalto-yliopiston tutkimusprojektissa selvisi, että lehtipuiden suosiminen metsänhoidossa on ilmastoystävällisempää metsän heijastavuuden, eli albedon kannalta. Tietynlaisella metsänhoidolla voidaan siis suoraan vaikuttaa metsän albedoon ja sitä kautta jopa ilmastoon samalla vähentämättä metsän tuotosta.
Sekametsä

Albedolla tarkoitetaan sitä, kuinka suuri osuus saapuvasta auringonsäteilystä heijastuu takaisin ilmakehään ja avaruuteen. Albedoon voidaan suoraan vaikuttaa maankäytönmuutoksilla, ja siten maankäytönmuutoksilla on myös vaikutuksia ilmastoon. Päättymässä oleva Aalto-yliopiston Suomen Akatemian rahoittama projekti selvitti kuinka muutokset boreaalisissa metsissä vaikuttavat albedoon ja sen vuodenaikaisvaihteluihin.

Boreaalisella kasvillisuusvyöhykkeellä, eli pohjoisella havumetsävyöhykkeellä tapahtuvien ympäristömuutosten merkitys albedolle on ollut aiemmin tuntematon. Erityisen tärkeää ilmaston kannalta on ollut selvittää miten erilaiset metsänkäsittelytavat tai muutokset metsissä voivat vaikuttaa albedoon. Toisaalta keskeistä on ollut selvittää miten metsän albedo ja ekologisesti ja taloudellisesti tärkeä tuotos liittyvät toisiinsa.

Tutkimuksessa metsien vuodenaikaisvaihteluita mitattiin avaruudesta

Tutkimusprojektissa käytettiin tietokonesimulointeja, satelliittikuviin perustuvia albedoaikasarjoja ja maastoaineistoja eri boreaalisen vyöhykkeen metsistä. Näitä aineistoja saatiin Suomesta, Virosta, Ruotsista, Venäjältä ja Yhdysvalloista.

Pohjoisissa metsissä vuodenaikojen vaihtelulla on suuri merkitys albedon kannalta, sillä albedo vaihtelee 7-80% välillä riippuen vuodenajasta. Lumipeite ja lumipeitteisen kauden pituus ovat merkittävässä roolissa albedon säätelyssä. Sen lisäksi muun muassa metsän puulajikoostumus, tiheys ja pintakasvillisuus vaikuttavat albedoon.

Metsänkäsittelyllä on merkitystä albedon kannalta

Tutkimuksessa selvitettiin, että metsänkäsittelyllä voidaan vaikuttaa boreaalisen metsän albedoon, mutta paikalliset olosuhteet on otettava huomioon. Metsän tiheyden ja puulajikoostumuksen vaikutus albedoon on hyvin erilainen lumiseen kuin lumettomaan aikaan, joten lumipeitteisen kauden pituudella on suuri merkitys siihen, miten metsänkäsittely vaikuttaa keskimääräiseen albedoon. Esimerkiksi eteläboreaalisilla alueilla, kuten Etelä- ja Keski-Suomessa metsien lehtipuuosuutta kasvattamalla, eli suosimalla sekametsiä, voidaan kasvattaa albedoa vähentämättä metsän tuotosta. Pohjoisboreaalisilla alueilla, kuten esimerkiksi Lapissa, puulajin merkitys ei ole yhtä selvä ja albedoa voidaankin kasvattaa eniten metsien tiheyttä vähentämällä. Koska tiheys on yhteydessä tuotokseen, on kuitenkin tärkeää huomioida muutkin metsänkasvatuksen tavoitteet, kuten hiilensidonta ja taloudellinen kannattavuus.

Ilmaston kannalta on siis hyödyllisintä panostaa sekametsiin eteläboreaalisella vyöhykkeellä. Tätä varten eritoten lehtipuiden suosiminen metsänhoidossa on suositeltavaa. Myös mitä pohjoisemmaksi tullaan, sitä merkittävämpää albedo on ilmaston kannalta. Tämän vuoksi Suomessa sekä muissa boreaalisen vyöhykkeen maissa albedon huomioiminen metsänhoidossa on keskeinen ilmastotoimi.

Lisätietoja:

Professori Miina Rautiainen

Tutkijatohtori Aarne Hovi

Tutkimusryhmän sivut

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.