Nyheter

Det allt tätare samarbetet mellan Aalto-universitetet och Helsingfors stad betonar hållbarhet

Fokus i samarbetsavtalet står bland annat på stadsforskning, innovationer och formgivning.
Henkilö pitää kädessään esitettä.
Foto: Helsingfors stad / Laura Oja.

Aalto-universitetet och Helsingfors stad har tillsammans undertecknat ett strategiskt samarbetsavtal där målet är att tillsammans utveckla en fungerande och hållbar stad. Avtalet gäller i fem år. Samarbetet anses vara särskilt viktigt i den aktuella pandemisituationen, då krisens påverkningar starkt återspeglas i verksamheten hos såväl staden som universitetet, och behovet av forskningskunskap är stort.

”Helsingfors är en viktig och inspirerande partner för Aalto-universitetet. Teman kring städer och livsmiljöer är en central tyngdpunkt för oss. Betydelsen av forskning och konst betonas särskilt nu när samhället brottas med undantagssituationen på grund av pandemin”, säger Aalto-universitetets rektor Ilkka Niemelä.

“Den snabbt förändrande världen och coronakrisens påverkningar kräver att vi alla ska förnyas snabbt, se våra möjligheter och utnyttja vårt eget ekosystem bättre än förut. Samarbetet mellan Helsingfors stad och Aalto-universitetet utgår från den gemensamma visionen att man måste förbereda sig för stora förändringar i världen och därigenom bygga en ännu mer fungerande och trygg värld. Tillsammans kan vi göra Helsingfors och hela huvudstadsregionen till den mest lockande platsen i världen att bo, studera och arbeta i", säger Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori.

Avtalet betonar teman kring hållbarhet och konkurrenskraft, och betonar stadsforskning och nyttjandet av den, innovationer och företagande, samarbete inom utbildning och fostran samt formgivning och de kreativa branscherna.

Stadsforskning är ett mångdisciplinärt forskningsområde, som Aalto-universitetet och Helsingfors stad kraftigt har arbetat med, särskilt när det gäller stadsplanering, trafiksystem och arkitektur, samt under de senaste åren även statsekonomi. Vardera, tillsammans med städerna i huvudstadsregionen och Helsingfors universitet, deltar även i gemensamma Stadsakademin, där man främjar växelverkan mellan stadsforskning och praktisk stadsutveckling.

Mångsidigt samarbete från coronamodellering till Aalto Junior

Helsingfors och Aalto-universitetet har redan länge samarbetat på många områden. Ett exempel från denna vår är ett projekt som förverkligades under ledning av Aalto-universitetets lektor Lauri Viitasaari och biträdande professor Pauliina Ilmonen där forskarna skapade en prognostiseringsmodell för coronasituationen för att hjälpa rikta resurserna i Helsingfors sjukhus. Materialet från projektet görs även tillgängligt för ett bredare forskarnätverk som modellerar spridningen av coronaviruset.

Aalto-universitetet och Finlandiahuset har samarbetat redan tidigare och planerar nu ett fortsättande projekt. Projektets tema är trygg användning av Finlandiahuset under coronaperioden, och deltagarna är institutionen för arkitektur vid Aalto-universitetet och projektet Corona Biodesign. Målet är att få mer omfattande observationer och insikter om trygga arrangemang av evenemang och bruk av lokaler.

I förra februari under skolornas sportlov arrangerade Aalto-universitetet och Helsingfors tillsammans verkstäder i centrumbiblioteket Ode där cirka ett tusen barn och föräldrar under tre dagar fick skapa vetenskap och konst. Inom Aalto-universitetet Junior görs även samarbete med Helsingfors gymnasier och gymnasister har till exempel möjlighet att avlägga kurser vid Aalto-universitetet.

Helsingfors och Aalto-universitetet samarbetar starkt med att utveckla innovationscentrum till exempel inom hälsoteknologin och artificiell intelligens. Ett mål är även att tillsammans främja utvecklingen av företagskuvöstjänsterna i huvudstadsregionen.

Mer information:

• Marja-Leena Rinkineva, näringslivdirektör, Helsingfors stad, [email protected], tel. 050 559 9183
  • Sirkku Linna, utvecklingschef, Aalto-universitetet, [email protected], tel. 0400 515 346

Läs mer om samarbetsprojekten:

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.