Nyheter

Bioreaktioner, volontärarbete och arbetslivsförmågor - detta är studier i kemiteknik.

I denna intervjuserie presenterar vi våra studenter. Jani Anttila började sina studier år 2014. Hans huvudämne är bioteknik.
Jani and Sauli working on a group project smiling in the laboratory

Vad fick dig att söka in till Aalto?

Under gymnasietiden var jag mycket intresserad av naturvetenskaper, speciellt biologi och kemi. Jag visste man kan studera dessa ämnesområden i Aalto, så det var ett naturligt val för mig att söka in till Högskolan för kemiteknik. Jag var också intresserad av teekkari-kulturen.

Vad har varit den mest intressanta kursen under studierna?

Ett av de mest intressanta projekten hittills har varit en laboratoriekurs under magisterstudierna, där vi tillverkade mannitol från fruktsocker genom att använda mjölksyrebakterier. Tillverkningen av mannitol gjordesi en 200 liter stor bioreaktor som ännu äri dess pilotfas. Kursen var väldigt annorlunda jämfört med andra kurser som jag tidigare deltagit i under mina studier. Jag tyckte det var väldigt intressant och lärde mig mycket.

Är du med i studentföreningsaktiviteter?

Jag har varit aktiv redan från det första studieåret i vår studentförening Prosessiteekkarit ry:s verksamhet. Jag har haft många olika förtroendeuppgifter, t.ex. ordförande för föreningen. Utöver det har vi ordnat massor med olika evenemang tillsammans med de andra föreningsaktiva. Under detta år är jag också huvudredaktör för vår studenttidning ProTee.. Genom förtroendeuppgifter och volontärarbete har jag lärt mig många kunskaper och färdigheter som kommer att vara nyttiga för mig i arbetslivet. Jag har också fått många vänner genom min aktivitet i studielivet.

Vad har du för tips för dem som ska börja sina studier?

Jag rekommenderar att ta ut allt ur det första studieåret och att du har ett öppet sinne och bekantar dig med nya saker. Det tar många år att bli utexaminerad och under tiden kan man hitta en massa intressanta saker att göra, många av dem är möjliga att uppleva endast under det första studieåret.

Vad är ditt favoritställe på kampus?

Mitt favoritställe på campus är såklart vår förenings egen lokal Prosessihuone. Under min studietid har det blivit ett bra ställe att studera och slappna av. Jag anser också att det är viktigt att hålla rummet städigt och i bra skick för mina studiekamrater. Det bästa på Otnäs kampus är att alla säkerligen kommer att hitta ett ställe de gillar mest, där man kan studera eller spendera tid.

Kemiteknik, teknologie kandidat och diplomingenjör

Vill du skapa något nytt och användbart: biologiskt nedbrytbara plaster, vattenavvisande ytor eller bättre läkemedel? Kemisk teknik är ett spännande ämnesområde där fenomen som är bekanta från kemi tillämpas tvärvetenskapligt inom vetenskap och industri. Utmaningar som kräver kemisters förmåga att lösa relaterar starkt till hållbart utnyttjande av naturresurser, cirkulär ekonomi och adekvata mängder rent vatten, luft och mat. Diplomingenjörer inom kemiteknik främjar hållbar utveckling och ansvarsfull konsumtion, och deras expertis är aktuell och värderad både i Finland och i världen.

Students studying in groups in the laboratory
Jani Anttila handing a first year student their blue student overalls
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande