Betong är sten som gjuts och formas av människan

Aalto-universitetets utställning Betoni–Concrete visar betong och dess användning ur ingenjörers, arkitekters, designers och konstnärers perspektiv. Utställningen öppnas i Dipoli den 23 januari.

Concrete

Utställningen behandlar även undervisning och forskning i betong och fäster uppmärksamhet vid hållbar utveckling.

”Vi vill skaka om traditionella föreställningar och ge besökaren en bild av betongen som något mer än bara en grå och teknisk massa”, säger Outi Turpeinen, konstkoordinator vid Aalto-universitetet. ”Besökaren gör förhoppningsvis överraskande upptäckter”, tillägger hon.

Concrete

Bättre än sitt rykte

Betong är det mest använda byggmaterialet i världen. Årligen används uppskattningsvis över 10 miljarder m3 betong. Betongens historia går tillbaka till antikens Rom, vars betongkonstruktioner finns bevarade till idag.

Användningen av betong förändras genom forskningen. Den armerade betongen, en kombination av armeringsjärn och betong, uppfanns på 1900-talet och ledde till att betongen blev det viktigaste materialet i byggnaders grunder och stommar. Armerad betong används också i stor utsträckning vid byggande av vägar och broar och i miljöbyggande.

I nuläget fokuserar forskningen bland annat på hur koldioxidutsläppen kan minskas vid tillverkning av betong. Det uppstår en måttlig mängd på 0,1–0,3 kg koldioxid per kilo betong, men eftersom betong tillverkas i stor utsträckning i världen är de sammantagna koldioxidutsläppen stora. I Finland produceras årligen ungefär 2500 kilo betong per invånare.

”Hållbar utveckling och användning av automation och digitalisering är viktiga delområden inom betongforskningen. I utställningen presenterar vi de senaste forskningsresultaten inom området”, berättar professor Jouni Punkki vid institutionen för byggnadsteknik vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper.

skatepark

Ett estetiskt, tydligt och delikat formspråk

Som ett resultat av det gemensamma utvecklingsarbetet inom betongteknik och arkitektur har betongens formbarhet och mångsidighet medfört variation och rikedom men samtidigt enkelhet och tydlighet inom arkitekturen.

Ur designsynpunkt är betongen ett flexibelt material som också kan ha en bakgrundsroll i konstruktioner. Betongen har trätt fram på ett nytt sätt på byggnaders ytor och fasader i takt med att dess egenskaper och användningsområden har utvecklats och blivit mångsidigare.

Betongen är grå av naturen, men de senaste åren har färgpigment gjort intåg i betongarkitekturen. Färg tillför ett nytt element i arkitekturen och medför fler alternativ.

Eftersom betong kan gjutas lämpar det sig också för konstverk och skulpturer. I konsten framträder betongens delikata sidor – plasticitet, fria former, grafiskhet och släta ytor. Betongens styrka ligger i dess estetik.

concrete

Designföremål som visas på utställningen är exempelvis en prototyp för en bastuugn gjord av eldtålig betong (Marina Baranova), högtalare som har designats i samarbete med Bang & Olufsen och en lampa som designats för Innolux Oy (Samuli Naamanka).

”Ur designerns synvinkel fungerar den gråa betongen förbluffande väl tillsammans med nästan vilket annat material som helst, och den matta ytan gör att föremålets former träder fram på ett vackert och behärskat sätt”, konstaterar Simo Puintila, lektor i design vid Högskolan för konst, design och arkitektur.

De verk som visas på utställningen har skapats av studerande, alumner, lärare och professorer vid Aalto-universitetet. Konstinstallationen i Black box har skapats av skulptören Kaisaleena Halinen.

I utställningen sammanförs olika områden, arbetssätt och slutresultat kring ett och samma material. Genom videor, postrar och olika betongföremål visar utställningen hur det flera hundra år gamla materialet fortsätter att förnyas och frodas.

Välkommen till Betoni–Concrete -utställningen 23.1.–7.3.2020

Utställningen öppnas torsdagen den 23 januari kl. 17–19 och den pågår till den 7 mars 2020. .

Aalto-universitetet, Dipoli Gallery
Otsvängen 24, 02150 Esbo

Arbetsgrupp:
Kurator: Konstkoordinator Outi Turpeinen
Grafisk design: Grafiker Cvijeta Miljak
Arkitektur: Professor Günther H. Filz (byggnadsteknik och arkitektur), arkitekt Maritta Koivisto (Betoniteollisuus ry)
Betongteknik: Professor Jouni Punkki
Design: Lektor, industridesigner Simo Puintila
Skulptur: Lärare, skulptör Kaisaleena Halinen och lektor, skulptör Andy Best-Dunkley

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Rakentelua Robokylä-työpajassa.
Universitetet Publicerat:

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Kuva Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen K.-kerroksen seinän pyöreistä istuinaukoista. Opiskelijoita istumassa ja kävelemässä.
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Aalto Thesis Database kan nu användas även utanför lärcentret

Tillgången till elektroniska lärdomsprov förbättras för studerande och personalen vid Aalto-universitetet.