Nyheter

Barns förmåga att koncentrera sig på en enskild talare försämras kraftigt av bakgrundsljud

En ny studie i neuroavbildning jämförde cocktailparty-effekten mellan barn och vuxna. Syftet var att förstå hur barn hanterar den ofta bullriga omgivningen där de ska växa upp och lära sig nya saker.
Image: Jean-Marc Bodson, Erasme.
Bild: Jean-Marc Bodson, Erasme.

Neuroforskare vid Aalto-universitetet och Erasme Hospital i Belgien jämförde barns och vuxnas hjärnaktivitet i samband med den så kallade ”cocktailparty-effekten”, förmågan att hålla uppmärksamheten på en enskild talare i en bullrig miljö. Barns hjärnaktivitet följde talarens röst i lägre grad jämfört med vuxna, särskilt när bakgrundsljudets ljudnivå var hög.

“Barns förmåga att koncentrera sig på sin lärare avbryts i en bullrig miljö, såsom i ett stökigt klassrum, och det har effekt på deras inlärning”, säger Aalto-universitetets äldre forskare Veikko Jousmäki.

Studien, som publicerades i Journal of Neuroscience, jämförde vuxna med barn i åldrarna 6–9 år. Forskarna använde magnetoencefalografi (MEG) för att följa hjärnaktiviteten medan forskningsobjektet ombads att fokusera på en talares röst i bakgrundsljudet. Bakgrundsljudet bestod av andra talares röster och ljudnivån varierade under hela experimentet.

Barns förmåga att koncentrera sig på sin lärare avbryts i en bullrig miljö och det har effekt på deras inlärning

Veikko Jousmäki
Värilliset aivoalueet ohjautuvat tarkkailtavan puheen vaikutuksesta. Aivotoiminnan ohjautumisessa nähdään huomattava ero aikuisten ja lasten välillä. Kuva: Jean-Marc Bodson, Erasme.
Bild: Jean-Marc Bodson, Erasme.

De färggranna fälten i hjärnan styrs av den hörda talströmmen. Skillnaden mellan vuxna och barn är stor.

När bakgrundsljudet inte var närvarande kunde hjärnan följa ljudströmmen på ett exakt sätt hos både vuxna och barn. När bakgrundsljudet höjdes kunde vuxnas hjärnor fortfarande följa den avsedda talaren, medan barnen ganska snabbt tappade fokus.

Resultatet indikerar att förmågan att koncentrera sig i en bullrig miljö utvecklas med åldern. Skolbarn har ännu svårt för att urskilja den avsedda talaren ur bakgrundsljudet. Hjärnmätningarna bekräftar resultatet från tidigare studier som har visat att barn har svårt att förstå tal i en bullrig miljö.

“Hjärnmätningarna gjorde det möjligt för oss att se hur lyssnarens hörselbark styrdes av talströmmen. När bakgrundsljudet höjdes kunde vuxna fortfarande följa den avsedda talarens röst i form av en sammanhängande ström av ord, medan barnen lätt tappade fokus”, säger Jousmäki.

Studien är en del av en större experimentserie som påbörjades genom att utveckla en koherensbaserad metod för att följa relationen mellan hjärnsignaler och det hörda naturliga talet. Samma finsk-belgiska forskningsteam demonstrerade redan 2013 hur hjärnans högra hörselbark reagerar på olika talrytmer. Nyligen tillämpades den här analysmetoden för att studera människor med autism-spektrumstörningar.

”Vårt nästa mål är att lära oss hur barn kan få hjälp att hantera de ofta bullriga inlärningsmiljöerna”, säger Jousmäki.

Förutom Jousmäki deltog också Riitta Hari från Aalto-universitetets institution för konst i forskningen.

Mer information:

Artikel: Cortical tracking of speech-in-noise develops from childhood to adulthood, https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.1732-18.2019

Veikko Jousmäki
Äldre forskare
Aalto-yliopisto
tel. 0400 952 525

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Opiskelija Aallossa lukemassa kirjaa
Pressmeddelanden Publicerat:

Aalto-universitetet ökar åtgärderna för att minska utsläppen

Aalto-universitetet har kartlagt de viktigaste åtgärderna för att minska klimatutsläppen inom alla delar av universitetets verksamhet. De största utsläppsminskningarna uppnås genom energiupphandling och energianvändning.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.