Nyheter

Att bygga i trä är en klimatgärning - Wood Wonders-utställningen presenterar fem intressanta synsätt på byggande

Trä kan binda kol i byggnader i århundraden. Trä är ett hållbart och mångsidigt material som förbättrar inomhusluften, minskar på behovet av uppvärmning och ventilation – och gör gott för sinnet.
Wood Wonders: Kokoon house scale model. Photo: Anne Kinnunen
En hopfällbar och återvinningsbar utrymmeseffektiv lösning för tillfällig inkvartering i stadsmiljö. Bild: Anne Kinnunen

Vi behöver hållbara alternativ för vår nuvarande livsstil. Byggande och boende står för ungefär 40 % av våra koldioxidutsläpp, vilket betyder att lösningar på problemen som de innebär är särskilt viktiga för att bekämpa klimatförändringen.

Ur synvinkeln hållbar utveckling är de största utmaningarna för byggande och boende den höga energiförbrukningen som framställningen av betong och stål samt uppvärmning innebär, samt den växande efterfrågan på icke förnybara material, bristen på återvinning inom byggbranschen och hälsovådliga kemikalier.

Wood Wonders exhibition poster by Cvijeta Miljak
Grafisk design: Cvijeta Miljak

Trä har superkrafter

Att använda trä som råmaterial kan vara lösningen på alla ovan nämnda utmaningar. Wood Wonders-utställningen på Helsingfors-Vanda flygplats presenterar träets styrkor för flygresenärer som anländer till Finland.

Om alla hus som årligen byggs i Finland skulle göras av trä skulle mängden trä som behövs för byggandet växa tillbaka på tio timmar.

Trä lagrar kol och är ett mångsidigt, förnybart och återvinningsbart byggnadsmaterial. Träbyggnader kan minska på boendets energiförbrukning. Träets kemiska strukturer kan ersätta miljöskadliga oljebaserade kemikalier, plaster och lim.

Hållbar utveckling förutsätter samarbete över gränserna. Träkompetens är ett bra exempel på detta, och Wood Wonders-utställningen samlar ihop Aalto-universitetets mångvetenskapliga forsknings- och utvecklingsprojekt från tre olika skolor och från ett tjogtal forskare och experter.

När ett träd växer binder det koldioxid från atmosfären och frigör syre. Samtidigt bildas ett starkt och hållbart byggnadsmaterial. Trä som används förnuftigt hjälper oss att minska vårt koldioxidavtryck, då kol som är bundet i träet flyttas från skogen till träbyggnaderna för århundraden.

Med tanke på klimatet är det viktigt att förlänga livscyklerna hos produkter tillverkade av trä, det vill säga minska kortsiktigt bruk som energikälla eller som papper eller förpackningsmaterial. Det lönar sig att också utveckla produkter av trä med långvarigt bruk och omfattande återanvändning i åtanke.

Minska ditt koldioxidavtryck:
– Plantera träd
– Använd trä som byggnads- och inredningsmaterial
– Återvinn och använd trä på nytt
– Utveckla förnybara produkter av trä

Finnish forest

Det är viktigt att trygga att det växer mer träd än vad som används. Vi behöver ett skogsbruk som binder kol och metoder för skogshuggning som bättre skonar skogens ekosystem.

Casted Wood by Heidi Turunen. Photo: Eeva Suorlahti
Prover av gjutet trä, tillverkat av sågspån och nanocellulosa. Doktorand Heidi Turunen har utvecklat återanvändbara och giftfria cellulosaprodukter för byggande. Bild: Eeva Suorlahti

Trä gör under

Utöver miljöperspektivet är trä ett lyxigt och imponerande byggnadsmaterial.

Bekanta dig med den virtuella utställningen och med vad den finländska forskningen om att bygga i trä och den relaterade arkitekturen har uppnått.

Utställningen är planerad av en mångvetenskaplig grupp från tre av Aaltos högskolor. Utställningen öppnar 5 februari 2020 i Helsingfors-Vanda flygfälts ankomsthall 2B. Utställningen är öppen till våren 2021 och görs i samarbete med flygplatsoperatören Finavia.

Miljöministeriet har bidragit till utställningen.

#woodwonders

Luukku House was designed to have a low carbon footprint. Photo by Anne Kinnunen

Growing demand for climate-friendly construction: could wood architecture become one of Finland’s exports?

The Wood Wonders exhibition to be opened at Helsinki Airport on the 5th of February will show passengers the innovations related to wood construction and display the sector’s latest developments.

News
Architect doing handson work at the Wood Program of Aalto University. Photo by Anne Kinnunen

Wood Program

The Wood Program is a one-year program of study that focuses on wood architecture and industrial building. The program is intended for architects, engineers and other students with a background in design and strong interest in timber construction.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Rakentelua Robokylä-työpajassa.
Universitetet Publicerat:

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior.