Puurakentaminen on ilmastoteko - Wood Wonders -näyttely esittelee viisi kiinnostavaa näkökulmaa rakentamiseen

Rakennuksissa puu voi sitoa hiiltä vuosisatojen ajan. Puu on luja ja monipuolinen materiaali, joka parantaa sisäilman laatua, vähentää lämmityksen ja ilmastoinnin tarvetta - sekä tuottaa mielihyvää.
Wood Wonders: Kokoon house scale model. Photo: Anne Kinnunen
Kokoon siirrettävä ja kierrätettävä tilatehokas ratkaisu tilapäismajoitukseen kaupunkiympäristössä. Kuva: Anne Kinnunen

Tarvitsemme kestäviä vaihtoehtoja nykyiselle elämäntavallemme. Rakentaminen ja asuminen vastaavat noin 40%:sta hiilidioksidipäästöistämme, joten tähän liittyvät ratkaisut ovat erityisen tärkeitä ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Kestävän kehityksen näkökulmasta rakentamisen ja asumisen suurimmat haasteet ovat korkea energian kulutus betonin ja teräksen valmistuksessa sekä lämmityksessä, uusiutumattomien materiaalien kasvava kysyntä, rakentamisen puuttuvat kierrätyskäytännöt sekä terveydelle haitalliset kemikaalit.

Wood Wonders exhibition poster by Cvijeta Miljak
Graafinen suunnittelu: Cvijeta Miljak

Puulla on supervoimia

Puu raaka-aineena voi tarjota ratkaisuja kaikkiin edellä mainittuihin haasteisiin.  Wood Wonders -näyttely Helsinki-Vantaan lentokentällä esittelee Suomeen saapuville lentomatkustajille puun vahvuuksia.

Jos kaikki Suomessa vuosittain rakennettavat talot tehtäisiin puusta, rakentamiseen tarvittava puumäärä kasvaisi takaisin kymmenessä tunnissa.

Puu varastoi hiiltä ja on monipuolinen, uusiutuva ja kierrätettävä rakennusmateriaali. Puurakenteilla on mahdollista vähentää asumisen energiankulutusta. Puun kemiallisilla rakenteilla voidaan korvata ympäristölle haitallisia öljypohjaisia kemikaaleja, muoveja ja liimoja.

Kestävä kehitys edellyttää yhteistyötä yli rajojen. Puuosaaminen on yksi hieno esimerkki tästä, ja Wood Wonders -näyttely kokoaa yhteen Aalto-yliopiston monialaisia tutkimus- ja kehityshankkeita kolmesta eri koulusta ja parilta kymmeneltä tutkijalta ja asiantuntijalta.

Kasvaessaan puu sitoo ilmakehästä hiilidioksidia ja vapauttaa happea. Samalla muodostuu luja ja kestävä rakennusmateriaali. Järkevästi käytettynä puu auttaa meitä pienentämään hiilijalanjälkeämme, sillä puuhun sitoutunut hiili siirtyy metsästä puurakennukseen jopa vuosisatojen ajaksi.

Ilmaston kannalta onkin tärkeää pidentää puusta valmistettavien tuotteiden elinkaarta, eli vähentää lyhytikäistä käyttöä energialähteenä tai lyhytkäyttöisenä käyttöisenä paperina tai pakkauksena. Puusta kannattaa myös kehittää pitkäkäyttöisiä tai pitkään kierrätettäviä tuotteita.

Pienennä hiilijalanjälkeäsi:
– Istuta puita
– Käytä puuta rakentamisessa ja sisustuksessa
– Kierrätä ja käytä puuta uudelleen
– Kehitä uusiutuvia puupohjaisia tuotteita

Finnish forest

On tärkeää turvata se, että puuta kasvaa enemmän kuin sitä käytetään. Tarvitsemme hiiltä sitovaa metsänhoitoa sekä metsän ekosysteemiä vähemmän vahingoittavia hakkuumenetelmiä.

Casted Wood by Heidi Turunen. Photo: Eeva Suorlahti
Näytteitä valetusta puusta, joka on tehty sahajauhosta ja nanoselluloosasta. Tohtoriopiskelija Heidi Turunen on kehittänyt kierrätettäviä ja myrkyttömiä selluloosatuotteita rakentamiseen. Kuva: Eeva Suorlahti

Puu tekee ihmeitä

Ympäristönäkökulmien lisäksi puu on myös ylellinen ja näyttävä rakennusmateriaali.

Tutustu virtuaalinäyttelyyn ja suomalaisen puurakentamisen tutkimuksen ja arkkitehtuurin saavutuksiin.

Näyttelyn on suunnitellut monitieteinen ryhmä kolmesta Aallon korkeakoulusta, ja se aukeaa 5. helmikuuta 2020 Helsinki-Vantaan lentoasemalla tuloaula 2B:ssä. Näyttely on esillä vuoden 2021 kevääseen asti, ja se on toteutettu yhteistyössä lentoasemaoperaattori Finavian kanssa.

Ympäristöministeriö on tukenut näyttelyn toteuttamista.

#woodwonders

Wood Wonders -näyttely: konsepteja ilmastoystävälliseen rakentamiseen

Katso virtuaalinäyttely
Wood Wonders exhibition at Helsinki airport. Photo: Anne Kinnunen
Luukku House was designed to have a low carbon footprint. Photo by Anne Kinnunen

Ilmastoystävällisen rakentamisen kysyntä kasvaa – voisiko puuarkkitehtuuri olla suomalainen vientituote?

Helsinki-Vantaan lentokentällä avautuu 5. helmikuuta Wood Wonders -näyttely, joka esittelee matkustajille puurakentamisen innovaatioita ja uusia tuulia.

Architect doing handson work at the Wood Program of Aalto University. Photo by Anne Kinnunen

Wood Program

The Wood Program is a one-year program of study that focuses on wood architecture and industrial building. The program is intended for architects, engineers and other students with a background in design and strong interest in timber construction.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.