Anna Valtosen muotokuva paljastettiin

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun entisen dekaanin, Aalto-yliopiston vararehtori Anna Valtosen muotokuva paljastettiin Aalto-yliopiston kymmenvuotisjuhlassa 8. tammikuuta. Muotokuvan on toteuttanut taiteilija, taiteen tohtori Maija Tammi.
Kuvassa selin seisovan naisen hymyilevät kasvot näkyvät heijastumana peilistä
Anna Valtosen muotokuva, kuva: Maija Tammi

Teos ei ole perinteinen muotokuva, vaan valokuva henkilöstä takaapäin ja heijastuksesta lasiseinässä. Muotokuvan taiteilijan valitsi Anna Valtonen.

“Teos on moderni ja kokeileva. Tammi avaa töillään ansiokkaasti uudenlaisia näkökulmia tulevaisuuteen, esimerkiksi ihmisen ja teknologian väliseen suhteeseen. Tämäkin kuva sisältää monta tasoa ja kutsuu pysähtymään sen äärelle”, sanoo Anna Valtonen.

Valtonen toimi korkeakoulun dekaanina vuosina 2014—2019, minkä jälkeen hän on toiminut Aalto-yliopiston vararehtorina. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tilaama muotokuva on nähtävillä korkeakoulun Väre-rakennuksen toisen kerroksen LQ-aulassa 9.1.—29.2.

Muotokuva haastaa perinteitä

Lähtökohdakseen muotokuvan suunnittelussa taiteilija kertoo, että hän halusi tasapainotella perinteisen, modernin ja postmodernin muotokuva-ajattelun välillä.

“Yksinkertaistetusti perinteinen muotokuva-ajattelu lähtee siitä, että muotokuva paljastaa jotain syvempää mallistaan. Moderni näkökanta puolestaan lähestyy kuvaa pintana, jota taiteilija muokkaa, ja johon katsojat heijastavat omat näkemyksensä ja stereotypiansa. Postmoderni muotokuva taas tunnistaa koko tapahtuman olevan eräänlaista teatteria, johon ottavat osaa niin kuvattava, kuvaaja kuin kuvan katsojakin. Tilausmuotokuvan mukana tulevat lisäksi myös instituution ja kuvattavan toiveet ja näkemykset mukaan kokonaisuuteen. Tehtävä ei ole millään tavoin helppo”, toteaa Tammi.

“Kuvasimme myös perinteisempiä muotokuvia, mutta olen tyytyväinen siitä, että kehyksiin valikoitui juuri heijastus sen tuomine kaikkine merkityksineen. Ja olen kiitollinen Annalle siitä että hän oli valmis leikittelemään ja haastamaan perinteisen muotokuvan mallia”, iloitsee Maija Tammi.

Tarkastelussa ihmisenä oleminen

Maija Tammi

Maija Tammi on palkittu taitelija, jonka muotokuvasarja Yksi heistä on ihminen on esillä nykytaiteen museo Kiasman Yhteiseloa-kokoelmanäyttelyssä maaliskuun alkuun saakka. Sarjan neljästä muotokuvasta yksi on mahdollisesti ihminen, muut robotteja. Valokuvateoksellaan Tammi käsittelee elossa olemisen ja ihmisenä olemisen kysymyksiä. Yksi kuvista palkittiin kansainvälisessä Taylor Wessing -muotokuvakilpailussa Lontoossa.

Tammen valokuvat, veistokset ja videot asettuvat inhon ja ihastuksen rajamaille ja tarkastelevat tieteen ja taiteen suhdetta. Seuraavaksi hänen teoksiaan on esillä tammikuussa Museum of Contemporary Photography in Chicagossa Yhdysvalloissa ja maaliskuussa hänellä on yksityisnäyttely Forum Boxissa Helsingissä.

Maija Tammi valmistui taiteen tohtoriksi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta vuonna 2017. Väitöksessään The Sick Photography Tammi on tutkinut miten sairautta käsitellään valokuvataiteessa. Hänellä on viiden vuoden apuraha ja taiteilijaprofessuuri vuosille 2020—2024. Hänen töitään on ollut esillä muun muassa Pariisissa, Berliinissä, Roomassa, Lontoossa, New Yorkissa ja Tokiossa. Tammi voitti Fotofinlandia-palkinnon 2011.

Lisätietoja:

Taiteilija, taiteen tohtori Maija Tammi, [email protected], 040 542 4655
www.maijatammi.com

Maija Tammi on yksi kolmesta ehdokkaasta National Portrait Galleryn muotokuvapalkinnon saajaksi

Palkittu valokuvaaja Maija Tammi etsii uusia tapoja käsitellä sairautta valokuvataiteessa

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.