Anna Valtonen utnämnd till vicerektor för konst och kreativ praxis

Valtonen sköter uppdraget vid sidan av sina uppgifter som dekanus för Högskolan för konst, design och arkitektur.

Som vicerektor fr.o.m. 15.10.2015 ansvarar dekanus Anna Valtonen för helheten konst och kreativ praxis i en omfattning som täcker hela Aalto-universitetet.

– Konst och design är en viktig del av det flervetenskapliga Aalto. Med utnämningen ville vi stärka den roll som konsten och den kreativa praxisen spelar i hela universitetet. Annas bakgrund och mångsidiga kompetens ger alldeles utmärkta förutsättningar för vicerektorsuppgiften, säger Aalto-universitetets provost Ilkka Niemelä.

Valtonen har varit medlem av Aalto-universitetets styrelse åren 2008–2014. Hon har varit dekanus för Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur sedan april 2014. Valtonen är styrelsemedlem även vid den danska arkitekthögskolan i Aarhus. Före Aalto-universitetet verkade Valtonen som rektor för Designhögskolan vid Umeå universitet. Valtonen avlade konstdoktorsexamen vid Konstindustriella högskolan år 2007, där hon har arbetat även som forskare och styrelsemedlem. Åren 1997–2009 arbetade Valtonen med olika uppdrag i Nokia, senast med titeln Head of Design Research & Foresight.

Mer information:

Aalto-universitetet
Kommunikationen
Laura Siira
tfn 046 923 1633

Photo: Aalto-universitetet, Anni Hanén

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat: