Aalto-universitetet lockade ett rekordantal ansökningar till magisterprogrammen

Mer än 6000 ansökningar till Aalto-universitetets magisterprogram.
Students at Otaniemi campus in the winter and snow, photo by Unto Rautio

Ansökningstiden till Aalto-universitetets magisterprogram gick ut den 4 januari 2021.

Aalto-universitetet fick totalt in 6070 ansökningar till sina magisterprogram. Av ansökningarna gällde 3118 program inom teknik, 2057 program inom konst och design och 895 program inom ekonomi.

Till de populäraste programmen inom ekonomi hörde Yritysjuridiikka (magisterprogrammet i företagsjuridik, ordnas på finska) och Management and international business. Inom konst och design, de populäraste programmen var Collaborative and industrial design och Creative sustainability. De populäraste programmen inom teknik var Machine learning, data science and artificial intelligence och Computer science.

Av de sökande som hade utländsk högskoleexamen kom flest från Kina och Indien. Antalet sökande, som sökte med en examen avlagt inom EU/EES området, var mer än 2600.

I dessa siffror ingår inte de studerande som internt övergår från universitetets kandidatprogram till magisternivå.

Denna ansökningsomgång gällde tvååriga magisterprogram.

Ansökningstiden till kandidatprogrammen på engelska är den 7–20 januari och på finska och svenska den 17 mars–31 mars 2021.

Antagningsresultaten för magisterutbildningen offentliggörs tidigast 22 mars 2021.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!