Aalto-universitetet följer procentprincipen: Dipoli får ny konstsamling

Konstnärerna är Aalto-alumner och representerar flera olika konstgrenar.
Hans-Christian Bergs verk i Dipolis jubileumstrappor: Color Space – Color Lensing blind, 2017, 200 x 280 x 18 cm, akryl. Foto: Aalto-universitetet/Mikko Raskinen.

På tisdagen 24 oktober öppnades en offentlig konstsamling, Radical Nature, i Aalto-universitetets huvudbyggnad Dipoli i Otnäs i Esbo. Samlingen är den första praktiska tillämpningen av universitetets beslut att följa procentprincipen i sitt byggande.

Procentprincipen är en finansieringsmodell för konstupphandlingar, där cirka en procent av medlen för ett byggnadsprojekt används till konst. Aalto-universitetet tillämpar principen i nya byggnader, renoveringar, tillbyggningar och infrastrukturbyggande. Konstupphandlingarna görs antingen genom att anskaffa färdiga konstverk eller beställa platsspecifika verk eller genom att ordna konsttävlingar.

”Aalto är veterligen det första – och för tillfället det enda – universitetet i Finland som har förbundit sig till att följa procentprincipen. Offentlig konst kommer att utgöra en central del av utvecklingen av Otnäsområdet. Konst ska tas fram i gallerier på campus, inne i byggnader och runt omkring på hela området”, berättar prorektor Anna Valtonen. Hon ansvarar för strategin och beslutsfattandet i samband med Aalto-universitetets konstupphandlingar.

Konstsamlingen Radical Nature består av över 30 verk, som har valts just för Dipoli-byggnaden. Byggnaden, som designats av arkitekterna Raili och Reima Pietilä, blev färdig 1966 och öppnades på nytt i september 2017 efter en grundläggande renovering.

Inni Pärnänen: Keto, 2017, 320 x 250 cm, faner. Foto:Aalto-universitetet/Mikko Raskinen.

”Namnet på samlingen, Radical Nature, anknyter till Dipolis vilda och varierande utrymmen, men samtidigt också till människornas ansvar för naturen och miljön. Till exempel Renata Jakowleffs verk med tusentals glittrande glaspärlor anknyter till oron över föroreningen av haven, men det visar också på ett hopp för bättre lösningar för miljön”, säger konstkoordinator Outi Turpeinen. Hon har ansvarat för upphandlingarna och insamlingarna till konstsamlingen.

Konstnärerna är Aalto-alumner och representerar flera olika konstgrenar. En stor del av verken är från stora namn inom fotokonst, till exempel Elina Brotherus, Jorma Puranen, Ulla Jokisalo och Ilkka Halso. Verken uppvisar även flera olika material, som keramik, metall, glas och faner, formgivna av bl.a. Hans-Christian Berg, Inni Pärnänen och Tiia Matikainen.

Den totala summan för upphandlingen av konstsamlingen är cirka 200 000 euro.

Ytterligare information:
Anna Valtonen, prorektor,
dekan för Högskolan för konst, design och arkitektur
tfn 050 5922 317

Outi Turpeinen, konstkoordinator
Aalto-universitetet
tfn 050 4314 194

Aaltos gallerier och utställningsplatser
Handbok om enprocentsprincipen i Finland

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.