Nyheter

421 nya doktorer upptas i det vetenskapliga samfundet vid de tekniska högskolornas promotion

De nya doktorerna promoveras och får sina doktorsinsignier, doktorshatten inom det tekniska området.
promootio_15062018-700x400_sv_sv.jpg

De tekniska högskolorna och institutionen för arkitektur vid Högskolan för konst, design och arkitektur vid Aalto-universitetet ordnar en gemensam solenn doktorspromotion 15.6.2018. Det är fråga om den femte promotionen inom det tekniska området vid Aalto-universitetet. I år är det Högskolan för ingenjörsvetenskaper som står för arrangemanget.

Dagsprogrammet för promotionen kan följas som direkt webbsändning via adressen http://suite.icareus.com/web/bright/player/embed/webcast?eventId=9966137&playerId=9965692.

Den huvudsakliga programpunkten under promotionsdagen utgörs av promotionsakten, då de nya doktorerna promoveras och får sina doktorsinsignier, doktorshatten inom det tekniska området. Lyran i doktorshatten symboliserar kunskapens och arbetets låga, som i sin tur är en symbol för doktorernas arbetsinsatser. Vid promotionen promoveras sju hedersdoktorer, 421 doktorer och 21 jubeldoktorer.

För första gången i Otnäs promotionshistoria är promotorn en kvinna, professor Kirsi Virrantaus från institutionen för byggd miljö.

”Det är en glädje och ära att få fungera som promotor, särskilt nu då antalet kvinnliga doktorer inom teknik har ökat för varje år. Den första kvinnan promoverades till teknologie doktor redan år 1945, men fortfarande på 90-talet var det endast ett fåtal kvinnor årligen som doktorerade inom teknik. Numera utgörs en fjärdedel av de som doktorerar inom teknik vid Aalto-universitetet av kvinnor.

Som ceremonimästare för promotionen fungerar biträdande professorer Jarkko Niiranen och Heidi Salonen från institutionen för byggnadsteknik.

Programmet för promotionsdagen inleds kl. 10 med en ekumenisk festgudstjänst i Otnäs kapell. Den solenna doktorspromotionen ordnas i Dipoli, i Kaleva-salen, med inledning kl. 13 och efterföljs av promotionsmiddag och bal samt efterfest. De doktorer som promoveras har under denna vecka övat gamla danser: polonäs, cicapo, mignon och grande valse.

Promotionstraditionen förnyas genom att promotionen ingår i Aalto-universitetets ceremonivecka, som ordnas för första gången i år. Under ceremoniveckan firas alla som utexaminerats från universitetet under läsåret 2017–2018.

Program för promotionen fredag 15.6.2018

• Festgudstjänst kl. 10.00–11.00 i Otnäs kapell, Bistervägen 8, Otnäs, Esbo
  • Promotionsakt kl. 13.00–16.00 i Dipoli, Kaleva-salen, Otsvängen 24, Otnäs, Esbo
  • Promotionsmiddag och bal samt efterfest från och med kl. 19.00 i Dipoli

Tilläggsinformation: http://ceremonyweek.aalto.fi/sv/tekniikan_promootio_2018/

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat:
Ilkka Niemelä in his official black ceremony clothes giving speech
Pressmeddelanden, Universitetet Publicerat:

Ilkka Niemeläs budskap till Finlands regering: Innovationer och den hållbara tillväxten försvinner om riktlinjerna för invandring genomförs

Internationaliseringen har påskyndat uppkomsten av nya innovationer och röjt banan för många finländska tillväxtföretag som fått sin början vid Aalto. Av Aalto-universitetets akademiska personal är redan nästan hälften från ett annat land än Finland och Aalto har studerande från över 100 länder.