421 uutta tohtoria promovoidaan tiedeyhteisön jäseniksi tekniikan alan promootiossa

Uusille tohtoreille ojennetaan tohtorin arvonmerkki, tekniikan alan tohtorinhattu.
promootio_15062018-700x400_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston tekniikan korkeakoulut ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun arkkitehtuurin laitos järjestävät yhteisen juhlallisen tohtoripromootion 15.6.2018. Kyseessä on viides Aalto-yliopiston tekniikan alan promootio.

Promootion päivätilaisuutta voi seurata 15.6. suorana verkkolähetyksenä klo 13–16 osoitteessa http://suite.icareus.com/web/bright/player/embed/webcast?eventId=9966137&playerId=9965692

Promootiopäivän päätapahtuma on promootioakti, jossa uudet tohtorit promovoidaan ja heille ojennetaan tohtorin arvonmerkki, tekniikan alan tohtorinhattu. Sen lyyrassa on kuvattuna tiedon ja työn liekki, joka symboloi tohtoreiden työtä ja saavutuksia.

Juhlassa promovoidaan seitsemän kunniatohtoria, 421 tohtoria ja 21 riemutohtoria. Kunniatohtorit ovat professori Jon Crowcroft, pääjohtaja Lea Kauppi, arkkitehti Kaarina Löfström, professori Hüseyin Şehitoğlu, professori John Shawe-Taylor, hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa ja professori Ichiro Terasaki.

Ensimmäistä kertaa Otaniemen promootiohistoriassa promoottorina toimii nainen, professori Kirsi Virrantaus rakennetun ympäristön laitokselta.

”On ilo ja kunnia toimia promoottorina erityisesti nyt, kun tekniikan tohtorin tutkinnon suorittaneiden naisten määrä on noussut vuosi vuodelta. Ensimmäinen nainen promovoitiin tekniikan tohtoriksi jo vuonna 1945, mutta vielä 90-luvulle tultaessa naispuolisia tohtoreita oli tekniikan alalla vuosittain vain muutamia. Nykyisin neljännes Aalto-yliopiston tekniikan alalla väitelleistä on naisia”, toteaa Virrantaus

Promootion juhlamenojen ohjaajina toimivat apulaisprofessorit Jarkko Niiranen ja Heidi Salonen rakennustekniikan laitokselta.

Promootiopäivän ohjelma alkaa klo 10 ekumeenisella juhlajumalanpalveluksella Otaniemen kappelissa. Juhlallinen tohtoripromootio järjestetään uusitussa Dipolissa, Kaleva-salissa klo 13 alkaen, jonka jälkeen ohjelmassa on promootioillallinen ja tanssiaiset sekä jatkot. Promovoitavat tohtorit ovat tällä viikolla harjoitelleet vanhoja tansseja: perinteen mukaan promootion tansseihin kuuluvat poloneesi, cicapo, mignon eli kehruuvalssi ja grande valse.

Tekniikan alan promootioperinne jatkuu uudistuen samalla; promootio on tänä vuonna osa ensimmäistä kertaa järjestettävää Aalto-yliopiston seremoniaviikkoa, jonka aikana juhlitaan kaikkia lukuvuonna 2017–2018 yliopistosta valmistuneita.

Lisätietoa:
Promootiosta: http://ceremonyweek.aalto.fi/fi/tekniikan_promootio_2018/
Kunniatohtoreista: http://ceremonyweek.aalto.fi/fi/tekniikan_promootio_2018/hedersdoktorer2018/

Tatu Pohjola

Seremoniamestari
Aalto-yliopisto, viestintäpalvelut
puh. 358 50 576 0125

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.