13 000 euro till de studerandes välbefinnande - rösta på den bästa idén!

I september 2022 fick våra studerande komma med idéer om hur universitetet borde använda 13 000 euro för att öka studerandes välbefinnande på campuset. Nu är det dags att rösta fram den bästa idén för genomförande under våren 2023.
Kampuspyörä
Fotograf: Unto Rautio / Aalto-yliopisto

När läsåret 2022 inleddes frågade vi våra studerande hur de skulle vilja använda 13 000 euro ur Aalto-universitetets budget för små campusförbättringar med studerandes välbefinnande som tema. Idétävlingen bygger på ett projekt för en inkluderande budget (”1 euro för varje studerande”) som organiserades för första gången i fjol. Målet är fortsatt att utveckla campuset genom att de studerande involveras i beslutsfattandet.

Totalt inkom 44 idéer via diskussionen på aalto.fi eller Webropol-formuläret. "Tack till alla studerande som deltog i idétävlingen! Vi fick in fina, uppfinningsrika förslag från alla håll och kanter. En del förslag som hamnade utanför omröstningen främjas redan i universitetets dagliga verksamhet. Alla idéer beaktas, och alla förslag som hamnade utanför omröstningen har vi förmedlat till ansvariga för de berörda sakområdena", säger Raili Pönni, Head of Planning.

Projektorganisatörerna (företrädare från universitetet, ACRE och AUS) valde ut fem förslag för omröstning. De förslag som gick vidare uppfyllde idétävlingens viktigaste kriterier, dvs. främjande av studerandes välbefinnande, inkludering, tillgänglighet, hållbarhet, budgetram och genomförandetidtabell.

Mer information om projektet för inkluderande budgetering lämnas av ACRE:s projektledare Aapo Pihkala, [email protected]

Rösta på den bästa idén senast 30.11.2022!

Nu är det dags att rösta om vilken av idéerna som ska genomföras på campuset under våren 2023.

Rösta på den bästa idén här (Webropol-formulär).

Vinnaren offentliggörs i början av 2023. Du kan ta del av förslagen nedan.

Fem förslag på hur 13 000 euro kan användas

Ta del av förslagen i omröstningen nedan.

Students with bicycles in Otaniemi

Aalto University Campus & Real Estate - ACRE

Aalto University Campus & Real Estate - ACRE upprätthåller, utvecklar och hyr ut Aalto- universitetets lokaler i Otnäs och Töölö. Vi skapar även nya koncept och delade utrymmen för externa parter, vilket formar Otnäs till ett unikt samarbetscentrum och världens mest inspirerande campus.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.