1244 nya studerande antogs till magisterprogrammen

Resultaten publicerades den 30 mars. Grattis till alla invalda!
Nainen hymyilee toiselle henkilölle, josta näkyy vain selkä.

Ansökningstiden för Aalto-universitetets magisterprogram löpte ut den 3 januari och urvalsresultaten har publicerats den 30 mars 2020. 1244 nya studerande antogs till magisterprogrammen.

Denna ansökan inkluderade inte doktorander från Aalto-universitetets egna kandidatprogram.

Cirka en tredjedel av sökande till magisterprogram hade finsk högskoleexamen. Av utländska sökande var största delen, liksom tidigare år, från Kina, Indien, Pakistan, Storbritannien och Iran. Hälften av de sökande har en högskoleexamen utanför EU / EES. Sammanlagt kom ansökningar från 105 olika länder.

Inom ekonomi var det mest populära studiealternativet affärsjuridik (Yritysjuridiikka), endast tillgängligt på finska, och Management and International Business. Collaborative and industrial design ja Visual communication design fortsatte att vara de mest populära ansökningsmålen inom konstområdet. Inom området för teknik och vetenskap var de populäraste ansökningsmålen arkitektur, automation och elektroteknik samt Machine learning, data mining and artificial intelligence inom magisterprogrammet för Computer, communication and information sciences.

Antalet sökande för internationella gemensamma utbildningsprogram ingår inte i dessa siffror.

Grattis till alla invalda och vi ses nästa höst!

Ansökningsstatistik

Coronavirus, inverkan på studentantagning vid Aalto-universitetet

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!