För alumner

Lumi Maunuvaara: Företagare inom kosmetikbranschen som ivrig tjugoåring

Lumi Maunuvaara, som under sitt andra studieår grundande företaget HAVU Cosmetics, lärde sig snabbt att som startup-företagare måste man vara modig, till och med djärv, men också ödmjuk. Med ett intresse för branschen och det egna företaget, hittar man motivationen också under svåra stunder.
Lumi Maunuvaara, HAVU Cosmetics
”Under kandidatutbildningen valde jag design som biämne. Det har jag haft stor nytta av, liksom av Aalto-universitetets andra frivilliga kurser inom konst och design”, säger Lumi Maunuvaara. Foto: Aki-Pekka Sinikoski

Lumi Maunuvaara, vad arbetar du med?

Jag är företagare, grundare och verkställande direktör för naturkosmetikföretaget HAVU Cosmetics. Jag grundande företaget medan jag gjorde min kandidatexamen i kemiteknik vid Aalto-universitetet. Min magisterexamen i fiber- och polymerteknik är inte ännu slutförd.

Vad fick dig att bli företagare och att grunda HAVU Cosmetics?

Idén föddes redan i gymnasiet. Jag gick och funderade på olika, egna kosmetiska produkter. Under Aalto-universitetets sommarkurs CHEMARTS år 2017 föddes prototyperna, varefter produkterna presenterades på designmässan Habitare under hösten. Då kontaktade HAVU Cosmetics andra grundare Tatu Fontell mig. Tatu tyckte att min idé kunde ha potential till ett företag. Jag blev genast ivrig och började googla för att hitta information om vad som krävs för att grunda ett företag.

Vilka har höjdpunkterna varit under din karriär?

Att grunda ett företag har varit det galnaste och mest spännande. Som nybliven tjugoåring var man så otroligt ivrig och tyckte att allting fixar sig. Allt jag har gjort inom företagsverksamheten för första gången har varit spännande, så som att få den första finansieringen, att anställa personal samt att hitta utländska återförsäljare och samarbetspartner. Flera nya erfarenheter är säkert att vänta i framtiden. Det ser jag fram emot.

 Vilka är de viktigaste egenskaperna för en startup-företagare?

Jag har själv haft några rättesnören. För det första måste man vara modig, till och med djärv, men också ödmjuk när det gäller den egna kompetensen. För det andra måste man våga be om hjälp. För det tredje måste man vara mycket intresserad av sin egen bransch och sitt företag. Annars kan motgångarna få en att tappa modet redan under de första veckorna. Nu, bara ett par år efter företagets start, litar jag mera på min kompetens och på mitt sätt att vara företagare.

På vilket sätt har studierna vid Aalto förberett dig inför arbetslivet?

Aalto har många företagarkurser och till min förvåning innehöll min magisterexamen också kurser inom produktutveckling, där man tar upp startup-företagande och uppmuntrar till innovationer. I min kandidatutbildning valde jag design som biämne. Det har jag haft stor nytta av, liksom av Aalto-universitetets andra frivilliga kurser inom konst och design. Studerande inom kemiteknik blir dock inte bekanta med kosmetikbranschen under till exempel nätverksevenemang som gäller arbetslivet. Man måste själv kunna och våga ta sig in i branschen.

Om du skulle påbörja dina studier nu, vilket råd skulle du ge dig själv?

I början av mina studier var jag omotiverad och stressad inför framtiden. Jag var väldigt orolig för att inte få använda min kunskaper i mitt kommande arbete eller att mina kunskaper inte skulle vara de rätta för teknikbranschen. Bortsett från mig, var det bara en av mina vänner som hade design som biämne, och den personen bytte dessutom till arkitektlinjen följande år. Jag var helt enkelt rädd för att jag valt fel utbildning och jag inte skulle få arbeta med något kreativt och spännande i framtiden. Jag övervägde också att byta bransch.

Mitt råd skulle därför vara: ta det lugnt och lita på dina egna målsättningar. Du väljer själv hur ditt yrkesliv ser ut efter studierna. Det är du och ingen annan som gör valen och som bär ansvaret. Den tanken är ganska frigörande. Efter mitt första studieår grundande jag företaget och då jag insåg nyttan av kemiteknik i mitt arbete, blev jag ivrig med studierna igen.

Vad förväntar du dig av framtiden?

Allt möjligt nytt! Som 22-åring har man ganska mycket framför sig, även om jag redan gjort en hel del. I framtiden får jag säkert uppleva många möjligheter, valsituationer, framgångar och även motgångar. Jag lär mig nya saker hela tiden. Framtiden är jättespännande!

Students studying in groups in the laboratory

Kemian tekniikka, tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri

Haluaisitko päästä konkreettisesti luomaan jotakin uutta ja hyödyllistä: biohajoavia muoveja, vettähylkiviä pintoja tai yhä parempia lääkeaineita? Kemian tekniikka on jännittävä ala, jossa kemiasta tuttuja ilmiöitä sovelletaan monialaisesti tieteessä ja teollisuudessa. Haasteet, joihin kemistien ratkaisukykyä tarvitaan, liittyvät luonnonvarojen kestävään käyttöön, kiertotalouteen ja puhtaan veden, ilman ja ravinnon riittävyyteen. Kemian tekniikan diplomi-insinöörit ovat kestävän kehityksen ja vastuullisen kuluttamisen edistäjiä, joiden osaaminen on sekä Suomessa että maailmalla erittäin ajankohtaista ja arvostettua.

Koulutustarjonta
  • Publicerat: