Alumneille

Lumi Maunuvaara: Kaksikymppisen vimmalla yrittäjäksi kosmetiikka-alalle

Toisena opiskeluvuotenaan HAVU Cosmeticsin perustanut Lumi Maunuvaara oppi nopeasti, että startup-yrittäjältä vaaditaan rohkeutta, jopa uhkarohkeutta, mutta myös nöyryyttä. Kiinnostus omaan alaan ja yritykseen takaavat motivaation vaikeinakin hetkinä.
Lumi Maunuvaara, HAVU Cosmetics
”Kandivaiheessa valitsin sivuaineeksi muotoilun. Siitä on ollut paljon hyötyä, kuten myös muista vapaavalintaisista taiteen ja muotoilun kursseista”, sanoo Lumi Maunuvaara. Kuva: Aki-Pekka Sinikoski

 Lumi Maunuvaara, mitä teet työksesi?

Olen yrittäjä, luonnonkosmetiikkayritys HAVU Cosmeticsin perustaja ja toimitusjohtaja. Perustin yrityksen opiskellessani Aalto-yliopistossa kandidaatintutkintoa kemian tekniikan alalla. Maisterintutkintoni kuitu- ja polymeeritekniikassa on vielä kesken.

Miten sinusta tuli yrittäjä ja Havu Cosmeticsin perustaja?

Idea syntyi jo lukiossa. Hahmottelin silloin mielessäni ensimmäisiä kosmetiikkatuotteita. Prototyypit tein Aalto-yliopiston CHEMARTS-kesäkurssilla vuonna 2017, jonka jälkeen tuotteet olivat syksyllä esillä Habitare-designmessuilla. Silloin toinen HAVU Cosmeticsin perustaja Tatu Fontell otti minuun yhteyttä ja totesi, että ideallani voisi olla potentiaalia yritykseksi. Pian jo googlailin innostuneena, mitä yrityksen perustaminen vaatii.

Mitkä ovat olleet urasi kohokohtia?

Yrityksen perustaminen on ollut hulluinta ja jännittävintä. Tuoreena kaksikymppisenä oli aivan älytön vimma päällä, että tämähän kyllä hoidetaan. Myös muut yritystoimintaan liittyvät ”ensimmäiset kerrat” ovat olleet jännittäviä kokemuksia, esimerkiksi ensimmäisten rahoitusten saaminen, työntekijöiden palkkaaminen sekä ulkomaisten jälleenmyyjien ja yhteistyökumppaneiden löytäminen. Aika paljon ensimmäisiä kertoja on varmasti myös edessä. Odotan niitä innolla.

Mitkä ovat startup-yrittäjän tärkeimmät ominaisuudet?

Itse olen noudattanut muutamaa ohjenuoraa. Ensinnäkin on oltava rohkea, jopa uhkarohkea, mutta myös nöyrä suhteessa omaan osaamiseensa. Toiseksi, on osattava ja uskallettava pyytää apua. Kolmanneksi, on oltava valtavan innostunut omasta alastaan ja yrityksestään, sillä muuten jo ensimmäisten viikkojen vastoinkäymiset latistavat motivaation. Nyt, vain pari vuotta yrityksen perustamisen jälkeen, luotan jo vahvemmin omaan osaamiseeni ja tapaani toimia.

Miten opiskelu Aallossa on valmistanut sinua työelämään?

Aallossa on paljon yrittäjäkursseja, ja yllätyksekseni myös maisterintutkinnossani on tuotekehityskursseja, joissa puhutaan startup-yrittämisestä ja kannustetaan kehittämään innovaatioita. Kandivaiheessa valitsin sivuaineeksi muotoilun. Siitä on ollut paljon hyötyä, kuten myös muista vapaavalintaisista taiteen ja muotoilun kursseista. Kosmetiikka-ala ei tule tutuksi kemian tekniikan opiskelijalle esimerkiksi työelämän verkostoitumistapahtumissa. Alalle pitää itse osata ja uskaltaa mennä.

Minkä neuvon antaisit itsellesi, jos aloittaisit opiskelun nyt?

Opintojen alussa motivaationi oli hukassa ja stressasin tulevaisuutta. Pelkäsin hirveästi, että ajautuisin töihin sellaiseen yritykseen tai tehtävään, jossa en pääsisi näyttämään osaamistani, tai että osaamiseni olisi ihan vääränlaista tekniikan alalle. Lisäkseni vain yksi ystäväni opiskeli muotoilua sivuaineena, ja hän vaihtoi seuraavana vuonna arkkitehtuurin linjalle. Pelkäsin yksinkertaisesti, että olin valinnut väärän koulutuksen, enkä pääsisi tekemään työelämässä mitään luovaa ja jännittävää. Harkitsin myös alan vaihtoa.

Siispä neuvoni olisi: rauhoitu ja luota omiin tavoitteisiisi ja siihen, että on ihan itsestä kiinni, mihin työhön opintojen jälkeen ”ajautuu”. Kukaan muu ei tee valintoja puolestasi, vaan vastuu on itselläsi. Tämä on aika vapauttava ajatus. Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen perustin yrityksen ja innostuin uudelleen kemian tekniikasta, kun näin, miten paljon siitä on hyötyä työssäni.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Kaikkea uutta! 22-vuotiaana on vielä aika paljon elämää edessä, vaikka voikin jo sanoa, että on tullut tehtyä kaikenlaista. Tulevaisuudessa saan varmasti kohdata paljon uusia mahdollisuuksia, valintoja, onnistumisia ja epäonnistumisiakin. Opin koko ajan hirveästi uutta. Tulevaisuus on ihanan jännittävä!

Students studying in groups in the laboratory

Kemian tekniikka, tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri

Haluaisitko päästä konkreettisesti luomaan jotakin uutta ja hyödyllistä: biohajoavia muoveja, vettähylkiviä pintoja tai yhä parempia lääkeaineita? Kemian tekniikka on jännittävä ala, jossa kemiasta tuttuja ilmiöitä sovelletaan monialaisesti tieteessä ja teollisuudessa. Haasteet, joihin kemistien ratkaisukykyä tarvitaan, liittyvät luonnonvarojen kestävään käyttöön, kiertotalouteen ja puhtaan veden, ilman ja ravinnon riittävyyteen. Kemian tekniikan diplomi-insinöörit ovat kestävän kehityksen ja vastuullisen kuluttamisen edistäjiä, joiden osaaminen on sekä Suomessa että maailmalla erittäin ajankohtaista ja arvostettua.

Koulutustarjonta
Kaikki tarinat: Alumnilta alumnille