Evenemang

Rymdvandring tar dig på en resa bland planeter och satelliter

På Aalto-universitetets utställning Rymdvandring kan man med virtuella glasögon prova på datorsimuleringar som utvecklats för rymdvetenskap och rymdteknologi. Dessutom upplyser utställningen om hur man kan lösa mänsklighetens stora utmaningar kunde lösas genom att resa ut i rymden.
rymdvandring på oodi

Tid: Den 20 augusti–12 september 2021, öppet varje dag kl. 12–19

Plats: Helsingfors centrumbibliotek Ode, Kuben, 2 våningen

I augusti kommer alla att kunna ta del av rymdturismen, då Aalto-universitetets utställning Rymdvandring öppnas i Kuben i Helsingfors centrumbibliotek Ode.

Forskare vid Aalto-universitetet har redan i tio år utfört datorsimuleringar som används för att forska i rymdväder i solsystemet och utveckla olika slags rymdteknologier. Simuleringarna spelar en stor roll för att man ska kunna analysera observationerna från bland annat Merkurius-sonden BepiColombo och Mars-sonden MarsExpress.

I Kuben får besökarna beundra simuleringarna med hjälp av VR-glasögon. Det verkar som om man var på rymdpromenad bland planeter och satelliter. Med hjälp av styrdonen kan man virtuellt röra sig i rymden och klicka fram information om såväl Mars, Venus och norrskenet, samt om Finland 100-satelliten. I planetariet har man också skapat en ljudvärld för rymden, som belyser specialegenskaperna hos objekten i solsystemet.

Den 20 augusti kan man själv ladda ner det virtuella planetariet på https://space.aalto.fi/software/ och åka på en rymdresa i sitt eget hem. Planetariet kan användas med trådlösa VR-glasögon och utan särskilda datorer.

Dessutom berättar utställningen mer omfattande om Aalto-universitetets rymdforskning och rymdteknologi, som spelar en viktig roll i att analysera väder-prognoser i rymden, förbättra telekommunikationsförbindelser och åtgärda klimatförändringen.

Varmt välkommen! På utställningen följs THL:s rekommendationer gällande corona-säkerhet och VR-glasögonen desinficeras efter varje användare med en apparat som utformats särskilt för ändamålet.

Mera information:

Professor Esa Kallio

Rymdvandring

Akademiska experter: Esa Kallio och Riku Järvinen
VR-projektledare: Sebastian Schlecht
VR-programmering: Toni Pesola
Musik: Andrea Mancianti
Grafisk design: Iisa Pappi
Ljus: Aalto Studios
Kommunikation: Minna Hölttä
Video: Mikko Raskinen och Anna Berg
Kurator: Outi Turpeinen

Lähde avaruuteen Aalto-yliopisto Juniorin matkassa!

Tidigare utställningar

Cool and Icy Waters -näyttely 4.-20.9.

Utställningen Cool and Icy Waters

Utställningen presenterar universitetets forskning inom marinteknik och arktisk teknik med målsättningen att säkert och hållbart röra sig på arktiska områden.

Evenemang
Interactive Diorama corpse view

Interactive Diorama - Rembrandt 1632 at Central Library Oodi

A virtual reality simulation that takes the visitor deep into a painting by Rembrandt from the 1600s

Screenshot from one of the featured games - Hamsterwave

Games, Art and Science

An intersection of art and science through games.

Aaltos gallerier och utställningsplatser

Hur kan vi skapa utrymme för oväntade sätt att se på världen? Gallerier och utställningsplatser är kollektivt skapade utrymmen där kunskap och substans möter vision och passion.

Aalto betaspace, an exhibition venue for students at the School of Arts, Design and Architecture / photo by Julia Weckman.
  • Publicerat:
  • Uppdaterad: