Evenemang

Interaction and inclusion in multilingual workplaces - Making Waves 25/May/2023 14:00

Hur kan språkinlärning stödjas på flerspråkiga arbetsplatser? Prof. Salla Kurhila (Helsingfors universitet) kommer att presentera en modell baserad på data från finska arbetsplatser för att främja språkmedvetenhet och inlärning i sådana miljöer.
Interaction and inclusion in multilingual workplaces - Making Waves

Interaktion och inkludering på flerspråkiga arbetsplatser

Salla Kurhila, Helsingfors universitet

I den globaliserande världen verkar allt fler arbetsgemenskaper på mer än ett språk. På många arbetsplatser i Finland används både det lokala språket (t.ex. finska) och ett lingua franca (vanligtvis engelska), och många yrkesverksamma utför (åtminstone en del av) sitt arbete på ett språk som inte är deras första eller starkaste språk. Tillräckliga språkkunskaper är av primär vikt inte bara för att hitta ett jobb som motsvarar ens kvalifikationer, utan också för att bli en fullvärdig medlem av det finska samhället.

I detta föredrag kommer jag att diskutera sätt att använda olika språk och stödja språkinlärning på arbetsplatser där anställda har olika språkbakgrunder. Jag kommer att presentera en modell som vi har utvecklat för att öka språkmedvetenheten på arbetsplatsen och stödja språkinlärning och integration. Modellen baseras på data (intervjuer, videoupptagningar och etnografisk observation) insamlade från olika tjänstemannayrkesplatser i Finland. Genom utvalda utdrag kommer jag att visa några metoder som underlättar människors deltagande i pågående aktiviteter med varierande språkfärdigheter.

Biografi:

Salla Kurhila är professor vid institutionen för finska, finsk-ugriska och skandinaviska studier vid Helsingfors universitet. Hennes publikationer inkluderar studier om olika fenomen i samtal på andraspråk, språkinlärning i interaktion och korrigering och intersubjektivitet i samtal. Hon leder för närvarande ett projekt om flerspråkigt arbetsliv och deltagandepraxis (Kone-stiftelsen, 2020–2024).

• Publicerat:
  • Uppdaterad: