Tapahtumat

Interaction and inclusion in multilingual workplaces - Making Waves 25/May/2023 14:00

Kuinka kielten oppimista voidaan tukea monikielisissä työpaikoissa? Prof. Salla Kurhila (Helsingin yliopisto) esittelee mallin, joka perustuu suomalaisten työpaikkojen tiedoista ja joka edistää kielitietoisuutta ja oppimista tällaisissa ympäristöissä.
Interaction and inclusion in multilingual workplaces - Making Waves

Vuorovaikutus ja osallisuus monikielisissä työpaikoissa

Salla Kurhila, Helsingin yliopisto

Globalisoituvassa maailmassa yhä useammat työyhteisöt toimivat useammalla kuin yhdellä kielellä. Monissa Suomen työpaikoissa käytetään sekä paikallista kieltä (esim. suomi) että lingua francaa (yleensä englanti), ja monet ammattilaiset tekevät (ainakin osan) työstään kielellä, joka ei ole heidän ensimmäinen tai vahvin kielensä. Riittävät kielitaidot ovat ensisijaisen tärkeitä paitsi työpaikan löytämisessä, joka vastaa henkilön pätevyyttä, myös täysjäseneksi tulemisessa suomalaisessa yhteiskunnassa.

Tässä esityksessä pohdin eri kielten käyttöä ja kielten oppimisen tukemista työpaikoilla, joilla työntekijöillä on erilaiset kielitaustat. Esittelen mallin, jonka olemme kehittäneet kielitietoisuuden lisäämiseksi työpaikalla ja kielten oppimisen ja integroitumisen tukemiseksi. Malli perustuu tietoihin (haastattelut, videotaltiot ja etnografinen havainnointi), jotka on kerätty erilaisista suomalaisista toimihenkilötyöpaikoista. Valittujen katkelmien kautta näytän muutamia käytäntöjä, jotka helpottavat ihmisten osallistumista käynnissä oleviin toimintoihin vaihtelevilla kielitaidoilla.

Elämäkerta:

Salla Kurhila on professori Helsingin yliopiston suomen, suomalais-ugrilaisen ja skandinavistisen tutkimuksen laitoksella. Hänen julkaisuihinsa kuuluvat tutkimukset eri ilmiöistä toisen kielen keskusteluissa, kielten oppimisesta vuorovaikutuksessa ja korjauksista sekä intersubjektiivisuudesta keskusteluissa. Hän johtaa parhaillaan monikielistä työelämää ja osallistumiskäytäntöjä käsittelevää projektia (Koneen säätiö, 2020–2024).