Donera en framtid

Statens motfinansiering 2020–2022: högst 67 miljoner euro delas ut till universiteten

Jubileumsfonden för Finlands självständighet Sitra finansierar universiteten med 100 miljoner euro, varav 67 miljoner euro fördelas i förhållande till de donationer som universiteten får åren 2020–2022.
BIZ students in Otaniemi campus

Syftet med den statliga motfinansieringen är att trygga universitetens solvens. Beloppet av motfinansieringen beräknas enligt de donationer som universitetet fått före utgången av juni 2022. Motfinansieringen läggs till universitetets grundkapital.

En donation åtminstone 10 000 euro kan motfinansieras när den riktas till universitetet i allmänhet. Om du i webbdonationen väljer alternativet ”Aalto-universitetet” kan motfinansiering ansökas för din donation.

Andra webbdonationer är inte berättigade till motfinansieringen.

En donation på över 10 000 euro kan motfinansieras när den riktas till Aalto-universitetet eller till något av Aalto-universitetets tre utbildningsområden: handelsvetenskap, konst och design eller teknik. Om du vill göra en riktad donation ska du kontakta vårt team för givarrelationer.

A girl with brown hair looking through a magnifying glass

Om skatteavdrag på donationer

Visste du att donationer på sammanlagt minst 850 euro som privatpersoner gjort under ett kalenderår är avdragsgilla i beskattningen? Donationen kan göras i flera omgångar.

För företag och samfund är den övre gränsen för avdraget 250 000 €. För privatpersoner är den övre gränsen 500 000 €.

1. Donationsavdrag vid personbeskattningen
  2. Donationsavdrag i samfundsbeskattningen