Otnäs campus utvecklas till en levande stadsdel

Universitetets campus finns i Otnäs, där en levande stadsdel som stöder innovationer har vuxit fram. Målet med campusutvecklingen är att blanda den värdefulla historien med nytänkande formgivning.
Dipoli / Photo by Tuomas Uusheimo

Campusområdet i Otnäs fick sin början år 1949 då staten köpte markområdena för framtida Tekniska högskolan och Statens tekniska forskningscentral. Områdets detaljplan ritades av arkitekt Alvar Aalto. Teknologbyn var den första delen som stod klar, år 1952. Byggnaderna användes första gången som inkvartering under olympiska spelen i Helsingfors.

Tillsammans med Esbo stad skapas i Otnäs en samarbetsmiljö för forskning, innovationer, utbildning och konst. Målet med campusutvecklingen är att blanda den värdefulla historien med nytänkande formgivning.

Ilmakuva Aerial view Otaniemi Aalto University Campus 2018, Image: SLA
Utöver nybyggande har campusutvecklingen också som mål att skapa ett hem för den innovativa Aalto-gemenskapen i Otnäs med många möjligheter för att uppliva hela stadsdelen. Foto: SLA

Traditionellt brukar universitetscampus delas upp enligt olika högskolor. Lokalerna på Aaltos campus har i stället delats upp enligt forskningsområde för att bättre kunna stöda mångvetenskapligt samarbete.

Framtidens Otnäs länkar samman arbete, boende och tjänster på ett unikt sätt. Bostäderna och arbetsplatserna blir allt fler, och kollektivtrafikförbindelserna förbättras med hjälp av metro och snabbspårväg. För att tillgodose de olika behoven hos olika användargrupper i regionen, testas här nya funktionella lösningar och kreativa sätt att använda de allmänna ytorna.

Universitetets verksamhet och de kommersiella tjänsterna på området skapar ett naturligt centrum på campus, som även fungerar som en knutpunkt för trafiken. Byggnaderna för Högskolan för konst, design och arkitektur, Handelshögskolan samt A Bloc köpcenter står färdiga och utgör tillsammans campusets kärna.

Åren 2012 till 2013 hölls en arkitekttävling som vanns av Vertas Architects förslag Väre. Detta förslag blev sedan till kvarteret som nu utgörs av Väre, Handelshögskolan och A Bloc. Detta kvarter utgör campusets hjärta och är en levande och sammanhängande enhet. Där kommer interaktioner och tvärvetenskapliga aktiviteter äga rum, som underlättas av de lättanpassade utrymmena.

Virtuell rundtur på campus

Bekanta dig med Aalto-universitetets campus virtuellt. I den nya nättjänsten får användaren med två guider som ledsagare besöka 44 olika ställen på Aalto-universitetets campus – studielokaler, laboratorier, verkstäder, tjänster, uteområden och byggnader. Anslut dig med dator, mobilenhet eller VR-headset.

Ta en rundtur!
An aerial photo of the Aalto University campus at sunset.

Nyheter om campus

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Path in the Laajalahti nature area
Studier, Universitetet Publicerat:

Hälsostig på Otnäs campus

Teman för den femdelade hälsostigen är iakttagande av känslor, en vårdande relation till naturen, kroppslighet, avslappning och återhållsamhet.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Drone image of Otaniemi campus in early December, light covering of snow everywhere, with low sun shining
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsförfarandet på campusområdet i Otnäs förenhetligas vid årsskiftet

Campusparkeringen omfattas av ett pilotprojekt som inleds 1.1.2024.
  • Publicerat:
  • Uppdaterad: