Vuorovaikutusta taiteen keinoin

Kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden taideprojektit tarjosivat 20. vuottaan juhlivan ANTI-nykytaidefestivaalin osallistujille keinoja kokeilla, oivaltaa ja osallistua.
Kuvataidekasvatuksen opiskelijat toteuttivat taideprojektien kokonaisuuden Jos haluu saada on pakko antaa ANTI-ffestivaaleilla Kuopiossa 2021
Kuva tapahtuman videosta, kuvaus Kim Saarinen

Syyskuussa Kuopiossa järjestetyn poikkitaiteellisen festivaalin teemana oli tänä vuonna lahja ja antamisen ja saamisen tematiikat. Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen opiskelijat osallistuivat tapahtumaan kolmatta kertaa toteuttamalla taiteellisia työpajoja.

Opiskelijat käsittelivät töissään lahjan antamista ja saamista: onko olemassa pyyteetöntä lahjaa? Mitä lahjan antaminen merkitsee lahjan antajalle, entä saajalle? Entä mitä merkitsee lahjan vastaanottaminen?

Lopputuloksena syntyi yleisöä osallistavia, monimuotoisia taideprojekteja, jotka olivat kokoelma erilaisia lahjoja festivaalin yleisölle. Osa projekteista pyysi osallistumaan ja osa antoi osallistumiselle mahdollisuuden mutta ei vaatinut sitä.

Nova Pokkisen Utopia-posti. Kuva: Tomi Slotte Dufva.
Nova Pokkisen projekti Utopia-posti, kuva: Tomi Slotte Dufva

Helppoa osallistumista ja tulevaisuuspostia

Hanna-Kaisa Pohjalaisen ja Tiiu Vainion Saapuvat/Lähtevät -projekti tarjosi postilokerikon, josta osallistujat saattoivat noutaa itselleen pienen tehtävän ja palauttaa sen takaisin lokerikkoon. Ajatuksena on antaa mahdollistaa osallistuminen matalan kynnyksen taiteelliseen toimintaan.

Nova Pokkisen Utopia-postipajassa osallistujat lähettävät kirjeitä tulevaisuuteen –itselleen, muille ihmisille, eliöille tai vaikkapa instituutioille. Kirjeen saattoi viedä mukanaan tai jättää Utopia-postiin, joka lupautui säilyttämään kirjeitä 25 vuotta.

Molempien hankkeiden vastaanotto oli onnistunut: Pohjalaisen ja Vainion työpajaan osallistui yli 40 ihmistä ja Pokkisen postipajaan jätettiin useita kirjeitä.

Hanna-Kaisa Pohjalaisen ja Tiiu Vainion Saapuvat/Lähtevät -taideprojekti_kuvataidekasvatuksen opiskelijat ANTI-festivaaleilla: Jos haluu saada on pakko antaa -taideprojektikokonaisuus. Kuva: Pekka Mäkinen
Hanna-Kaisa Pohjalaisen ja Tiiu Vainion Saapuvat/Lähtevät, kuva: Pekka Mäkinen

Tanssia kaupungilla ja hidasta vaellusta

Salla Niemisen teos Lupa tutki kehollisen ilmaisun normeja julkisissa tiloissa ja kysyi, onko kaupungilla lupa tanssia. Esitys toi eri puolille Kuopion keskustaa tanssivia hahmoja ja loi tilaa vapaammalle keholliselle olemiselle.

Saara Konttisen työpaja Urbaanit laiduntajat vei osallistujat hitaalle vaellukselle laskettelurinteeseen havainnoimaan harvinaisia uhanalaisia lajeja ja tutkimaan kehollisesti ihmisen arkista toimintaa osana luonnon monimuotoisuutta uusioympäristöissä.

Festivaalin paneelikeskustelu käsitteli lahjan antamista ja siihen osallistuivat Aalto-yliopiston kuvataiteen lehtorit Tomi Slotte Dufva, Tiina Pusa ja Riikka Haapalainen.

Lisätietoja:

Kuvataidekasvatuksen lehtori Tomi Slotte Dufva, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected], 0504701667

Aalto-yliopiston opiskelijoiden Jos haluu saada on pakko antaa -projektikokonaisuus ANTI-festivaalilla 17.-18.9.2021

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: