Uutiset

Vuoden Nuori Tutkijayrittäjä -palkinto kiipeilyseinän kehittäjälle

Aalto-yliopistosta valmistuneen Raine Kajastilan kehittämä, tavallisen kiipeilyseinän pelialustaksi muuntava teknologia on johtanut menestystuotteeksi ja yritykseksi.
Raine Kajastila on harrastanut kiipeilyä yli 15 vuotta. Kokemuksen tuoma syvä tieto aiheesta mahdollisti menestyssovelluksen tekemisen. Kuva Laura Puikkonen / Kaskasmedia.

Ajatus lisättyä todellisuutta hyödyntävästä kiipeilyseinästä syntyi viitisen vuotta sitten Raine Kajastilan työskennellessä post doc -tutkijana Aalto-yliopistossa pelitutkimuksen parissa. Intohimo kiipeilyyn innosti tutkimaan, miten teknologian avulla voi motivoida ihmisiä liikkumaan.

Lisättyä todellisuutta hyödyntävä kiipeilyseinä, Augmented Climbing Wall, tekee projektorin avulla kiipeilyseinästä ison interaktiivisen kosketusnäytön, jolle voi luoda kiipeilyreittejä ja pelata erilaisia yksin- tai kaksinpelejä. Toteutuksessa on hyödynnetty ihmisen ja tietokoneen välisen vuorovaikutuksen menetelmiä. Kun pelit viedään tietokoneen näytöltä paikkoihin, joissa ihmiset liikkuvat ja urheilevat, he saavat pelaamisesta viihteen lisäksi tehokasta liikuntaa.

”Kiipeilyseinä on kokonaisuus, jossa pelillisyys ja fyysisyys yhdessä muodostavat sopivan haasteen”, Kajastila kertoo.

Liiketoiminnan kannalta tuotteen skaalautuvuus on tärkeää.

”Kiipeilyseinä tuntuu vetoavan niin kokeneisiin kiipeilijöihin kuin nuoriin pelaajiin. Liikuntakeskuksista on tullut palautetta, että lapset ja nuoret tykkäävät sovelluksesta aivan valtavasti”, Kajastila iloitsee.

Tutkimuksesta lähtenyt idea on johtanut paitsi menestystuotteeksi myös yritykseksi. Kajastilan perustaman Valo Motionin kehittämiä lisätyn todellisuuden kiipeilyseiniä on lukuisissa kiipeilykeskuksissa ja sisäliikuntapuistoissa eri puolilla maailmaa.

Yrittäjyys ja tutkiminen ovat lähellä toisiaan

Tekesin rahoituksen saamisella oli ratkaiseva rooli kiipeilyseinän kaupallistamisessa ja saamisessa kansainvälisille markkinoille. Toinen onnenpotku oli esittelyvideon lataaminen internetiin syyskuussa 2016.

"Kiinnostusta kiipeilyseinään oli jo kertynyt esittelyistä useissa eri tapahtumissa, mutta video antoi lopullisen sysäyksen tuotteen kysynnälle. Syyskuun jälkeen pelin esittelyvideota Facebookissa on katsottu 29 miljoonaa kertaa, ja järjestelmää on tilattu kymmeniä ympäri maailmaa”, Kajastila kertoo.

Valo Motion on jo kolmas Kajastilan perustama yritys. Väitöskirjatyönsä välissä Kajastila oli pari vuotta pyörittämässä tutkimusalueeseensa liittyviä yrityksiä, joista toisen liiketoiminta myytiin Facebookille. Kajastila palasi tekemään väitöskirjansa loppuun ja jatkoi post doc -tutkijana professori Perttu Hämäläisen ryhmässä.

Liikunnan motivointi pelien ja teknologian avulla on ollut Perttu Hämäläisen ja hänen tutkimusryhmänsä missiona jo pitkään.

”Kiipeilyseinän kohdalla motivoimme ihmisiä liikkumaan ja samalla opetamme heille uusia taitoja täysin uudella ja interaktiivisella tavalla. Kaupallistamisen keinoin voimme vaikuttaa yhteiskuntaan enemmän kuin vain julkaisemalla tutkimusartikkeleita”, sanoo Kajastilan tunnustuksesta iloitseva Hämäläinen.

Kajastilan mukaan tutkimusta ja yritystoimintaa on haastavaa yhdistää täyspainoisesti samanaikaisesti, mutta niissä on toisiaan ruokkivia elementtejä.

”Molempia voi tehdä omista lähtökohdistaan: tutkia kiinnostavia aiheita ja toteuttaa hyviä tuotteita ja sovelluksia. Hyvää ideaa kannattaa lähteä kokeilemaan, ja Aallossa siihen saa tukea.”

Lisättyä todellisuutta hyödyntävä kiipeilyseinä tekee kiipeilyseinästä ison interaktiivisen kosketusnäytön, jolle voi luoda kiipeilyreittejä ja pelata erilaisia yksin- tai kaksinpelejä. Kuva Augmented Climbing.

Vuoden nuori tutkijayrittäjä on 5 000 euron tunnustus, joka myönnetään tutkimukseen perustuvaa yritystoimintaa synnyttäneelle tutkijalle. Palkinnon jakaa KAUTE-säätiön Akateemisen yrittäjyyden rahasto. Vuonna 2015 Tutkijayrittäjä -palkinnon voitti Nyhtökauran keksijä Reetta Kivelä.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Jouko Lampinen
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Perustieteen korkeakoulun vuoden 2020 alumni ja palkinnot julkistettiin etäjuhlallisuuksissa

New Yorkin yliopiston tietotekniikan ja datatieteen professori Kyunghyun Cho valittiin vuoden alumniksi. Yhteisön jäsenistä palkittiin erityisesti poikkeustilanteen sankareita ja roolimalleja.
AALTOLAB
Palkitut, Yliopisto Julkaistu:

Virtuaalinen opetuslaboratorio AALTOLAB palkittiin vuoden opetustekona

Kemian tekniikan korkeakoulussa on perinteisesti dekaanin glögeillä joulukuussa huomioitu vuoden aikana erityisen ansioituneita henkilöitä ja työryhmiä. Huomionosoitukset valittiin useista hyvistä vaihtoehdoista neljästä kategoriasta: opetusteko, tutkimusteko, palveluteko ja yhteistyön edistäminen.
Professor Ala-Laurila
Palkitut Julkaistu:

Professori Petri Ala-Laurila on Vuoden Neurotieteilijä

Suomen aivotutkimusseura on palkinnut Vuoden neurotieteilijänä professori Petri Ala-Laurilan.
QDC Labs cryostat, group leader Mikko Möttönen
Palkitut Julkaistu:

Väisälän palkinto on myönnetty kvanttiteknologian professori Mikko Möttöselle

Suomalaisen Tiedeakatemian vuoden 2020 Väisälän palkinto myönnetään nuorelle, jo ansioituneelle matemaattis-luonnontieteellisen alan tutkijalle. Palkinto jaettiin 21. kerran, ja sen sai kaksi tutkijaa.