Vuoden 2021 ’Chem Awards’ on valittu

Kemian tekniikan korkeakoulu palkitsee vuoden aikana erityisen ansioituneita henkilöitä ja työryhmiä.

Vuoden opetusteko – Kirsi Yliniemi

Opetusteko annetaan tunnustuksena teoista, jotka vaikuttavat positiivisesti opiskelijoiden oppimiseen, hyvinvointiin, tyytyväisyyteen ja opiskelumenestykseen sekä houkuttelevien opetusohjelmien kehittämisestä.

Kirsi Yliniemi järjesti etäaikana monipuolista opetusta: monipuoliset etäluennot, breakout-huoneet ovat vapaaehtoisia ja tentit open book -muotoisia. Hänen kurssinsa ovat hyvin suunniteltuja ja hänellä on erinomainen pedagoginen lähestymistapa opettamiseen.

Kirsi Yliniemi oli killan ehdottama vuoden opetusteko-palkinnon saaja useiden kiitosten ja mainintojen perusteella, joita hän sai Prosessiteekkareiden järjestämässä kyselyssä. Kirsiä ylistetään todella opiskelijalähtöisenä opettajana, joka haluaa aina kuulla opiskelijoiden mielipiteitä. Hän huolehtii opiskelijoiden hyvinvoinnista ja tukee myös kollegoitansa ja heidän hyvinvointiansa.

Vuoden tutkimusteko – Hossein Baniasadi

Vuoden tutkimuspalkinto on tunnustus korkealaatuisesta ja vaikuttavasta tutkimuksesta.

Tutkimuspalkinto myönnetään tohtori Hossein Baniasadille tieteellisestä osaamisesta ja innovatiivisesta yhteistyöstä yritysten kanssa. Hossein aloitti post doc -tutkijana vuonna 2019, ja hän on keskeinen tutkija ValueBiomat-konsortiohankkeessa. Hänellä on yhteensä 28 vertaisarvioitua julkaisua, ja vuonna 2021 hän on julkaissut jo kymmenen artikkelia, joista seitsemässä hän on ensimmäinen kirjoittaja.  Hän on myös tehnyt kolme patenttihakemusta liittyen korkeisiin täyteainepitoisuuksiin biopohjaisissa komposiiteissa. Näihin liittyen on käynnistynyt useampi tilaustutkimus metsäteollisuuden yritysten kanssa. Hossein on tehnyt yhteistyötä yli laitosrajojen ja on onnistunut työssään erinomaisesti Covid rajoituksista huolimatta. Hän on erinomainen tutkijan roolimalli opettamallaan kurssilla ”Basics of Polymer Technology” ja ohjaamilleen maisteri- ja tohtoriopiskelijoille

Yhteystyön edistäminen – Virve Karttunen ja Outi Söderberg

Yhteistyön tai vaikuttavuuden palkinto annetaan tunnustuksena ja kannustuksena erinomaisesta yhteistyöstä sekä näkyvyyden ja vaikuttavuuden edistämisestä verkostoitumisen avulla.

Rahoituspohjan laajentaminen on ratkaisevan tärkeää laitoksillemme. Virve Karttunen ja Outi Söderberg Pre-award-palveluista ovat omistautuneita työllensä ja auttavat professoreitamme hakemaan ja saamaan rahoitusta eri lähteistä. Tänä vuonna professorit ja RES-tiimi saivat ennätysmäärän ERC-rahoituksia.  Myös Business Finlandin, EU:n ja Suomen Akatemian rahoituksen jakautuminen kaikille laitoksille on perusta menestyksekkäälle tutkimustoiminnallemme. Outi ja Virve ovat myös tärkeitä toimijoita Profi-rahoituskierroksilla.

Virven ennakoiva ja ammattitaitoinen rahoitushakuinfo on systemaattista ja konkreettista. Hänellä on hyvät yhteydet ja hän tuntee hyvin tutkimushenkilöstön ja heidän aiheensa. Outi on ollut joka vuosi ehdolla tähän palkintoon ja hän on jokaisen merkittävän tutkimusrahoituksen takana koulussamme. Hän työskentelee antaumuksella ja erinomaisin tuloksin.

Laajan ja korkeatasoisen kilpailtujen ulkopuolisten rahoituslähteiden vaikutus ei ole pelkästään taloudellinen, vaan ennen kaikkea se on osoitus tieteellisen huippuosaamisen ja erittäin ammattitaitoisten palvelujen yhdistelmästä. Virven ja Outin hyvät verkostot ja heidän ystävällinen ja tiedon jakamiseen tähtäävä lähestymistapa ovat myös muiden palveluyksiköiden kollegoiden keskuudessa erittäin arvostettuja.

Vuoden palveluteko - Jan Karjalainen

Vuoden palveluteko myönnetään koulun menestyksen edistämisestä esimerkiksi tehokkaalla toimintatavalla, ennakoivasta ja yhdenvertaisesta tiedon jakamisesta tai osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämisestä.

Janin tuki labraopetukselle on ollut ensiluokkaista. Jan on proaktiivinen ja löytää toimivia ratkaisuja haastavissakin tilanteissa. Hänellä on hyvin ammattitaitoinen näkemys käytännön laboratoriojärjestelyistä. Jan on luotettava ja hoitaa esimerkiksi tiukassa aikataulussa tarvittavat kemikaalit ja välineet kuten sovittu. Lisäksi Jan on oma-aloitteinen, avoin ja aina ystävällinen ja hänen kanssaan on ilo työskennellä. Janin näkemykset ja työpanos ovat olleet tärkeitä myös tutkimuslaboratorioiden järjestelyissä, esimerkiksi kemikaalijätteiden logistiikassa.

Onnea palkituille!

URL kopioitu

Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Koos Zevenhoven ja Sebastian Szyller palkintotilaisuudessa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun 2023 parhaat väitöskirjat ja diplomityöt on palkittu

Palkittuja väitöskirjoja on Perustieteiden korkeakoulussa tänä vuonna seitsemän. Diplomitöitä palkittiin viisi.
Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.