Voitokas sovellus vie suoratoistolähetykset ketterästi eri laitteille

Laatupalkinnon voittanut opiskelijaryhmä toteutti sovelluksen, joka tuottaa asiakkaalle lisäarvoa.
Accenturen myöntämän kahden tuhannen euron laatupalkinnon voittaneessa opiskelijaryhmässä olivat mukana (vasemmalta oikealle) Antero Taimiaho, Teo Mertanen, Vili Ketonen, Toni Rantala, Linda Loukamo, Elis Viitanen ja (edessä) Mathias Timonen. Kuvasta puuttuu tiimijäsen Timo Kauranen. Kuva Casper Lassenius.

Tietotekniikan ohjelmistoprojektikurssilla opiskelijat kehittivät ohjelmistoja asiakkaille käyttäen tuotekehityksen hallintaan tarkoitettua Scrum-prosessikehystä. Kurssin 15 ryhmästä parhaat kolme pääsivät esittelemään töitään 11. huhtikuuta pidettyyn loppugaalaan, jossa paras työ palkittiin jo 16. kertaa Accenturen laatupalkinnolla.

Voittajaksi nousi Tuxeralle tehty suoratoistolähetyksiä listaava sovellus, jonka avulla lähetyksiä voi katsoa omalla puhelimellaan sekä yhdistää ne helposti ja luotettavasti muille laitteille käyttämällä Tuxeran AllConnect SDK -ohjelmistoa.

Yleensä suoratoistopalvelun tuottajien omat sovellukset eivät tue toistoa toiselle laitteelle tai ne eivät ole muutoin riittävän laadukkaita. Palkitussa työssä nämä esteet on voitettu.

”Sovellus täyttää erinomaisesti laatupalkinnon keskeiset kriteerit, joita ovat asiakastyytyväisyys ja ohjelmiston laadukkuus. Voittajatyössä on ylitetty projektille määritellyt lähtökohdat sekä projektihallinnassa että lopputuloksessa ja onnistuttu luomaan todellista lisäarvoa asiakkaalle”, sanoo laatupalkintotiimin vetäjä Vesa Suikkola Accenturelta.

”Sovelluksesta laadukkaan tekevät sen sisältämä monilaitetuki, helppokäyttöisyys ja luotettavuus. Ryhmän panostus mm. automaattiseen testaukseen ja sovelluksen sisäiseen arkkitehtuuriin nosti lopputuotoksen selvästi normaalia opiskelijaprojektia paremmalle tasolle. Olemme jo aloittaneet sovelluksen jatkokehityksen ja käytämme sitä aktiivisesti apuna tuotteidemme markkinoinnissa”, kertoo mobiilikehittäjä Esko Vähämäki Tuxeralta.

Lääketiedettä kännykkään

Unenaikaisia häiriöitä mitataan edelleen pääosin sairaalalaitteilla, mutta teknologiakehitys madaltaa lääketieteellisten sovellusten tuomista kuluttajateknologioiden pariin.

Yksi kurssin opiskelijaryhmistä toteutti Smart Valley Softwarelle prototyypin sovelluksesta, joka voi mahdollistaa unenaikaisen elintoimintojen seuraamisen matkapuhelimeen saatavalla ohjelmistolla.

”Lääketieteellisen analytiikan siirtäminen sairaalalaitteistosta kevyeksi matkapuhelinohjelmistoksi on erittäin haastavaa. Vaikka anturit ovat molemmissa samantapaisia, ja algoritmitkin jo opiskelijoille tuttuja, lääketieteelliset ongelmat ja osin ohjelmointiteknologiakin tulivat opiskelijoille uusina. Silti lopputulos on vaikuttava”, sanoo unilääketieteeseen perehtynyt erikoislääkäri Tapani Salmi Smart Valley Software Oy:stä.

Smart Valley Software jatkaa prototyypin kehittelyä yhdessä opiskelijoiden kanssa.

”Tavoitteenamme on tehdä tästä valmis tuote. Olemme jo osallistuneet opiskelijoiden kanssa yrityskiihdyttämö Verticalin koulutukseen, sekä hakeneet yrityskumppaneita”, kertoo opiskelijayhteistyöstä innostunut Salmi.

Myös kurssista vastaava professori on tyytyväinen koko kurssin tuloksiin.

”Kurssilla opiskelijat saavat kokemusta paitsi erilaisista ohjelmointikielistä ja -teknologioista myös kokonaisesta ohjelmistoprojektista. Tehty projekti toimii monelle myös käyntikorttina kesätyöpaikkaan”, kertoo tietotekniikan professori Casper Lassenius.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.