Vieraileva luennoitsija David Derichs: ”Kansainvälinen opiskelijakunta tuo luennoille monimuotoisuutta ja rakentaa luovaa ilmapiiriä.”

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun apulaisprofessori David Derichs suoritti kandidaattitutkinnon Maastricht School of Business and Economics -korkeakoulussa ja maisterintutkinnon London School of Economics -korkeakoulussa. Tohtorintutkinto hänellä on laskentatoimesta Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulusta. Derichsillä on seitsemän vuoden kokemus strategiakonsultoinnista Roland Bergerillä.
Assistant professor David Derichs

Mitä ainetta opetat Mikkelin kampuksella ja milloin opetit BScBA-ohjelmassa ensimmäistä kertaa?

Opetan kurssia Principles of Accounting eli laskentatoimea, jota jotkut kutsuvat liiketalouden kieleksi. Ensimmäisen kurssini pidin Mikkelin kampuksella maaliskuussa 2020.

Mikä saa sinut palaamaan Mikkeliin?

Olen aina haaveillut pääseväni kokemaan elämää järviseudulla ja pienessä suomalaisessa kaupungissa. Opettaminen Mikkelissä tarjoaa upean mahdollisuuden tutustua Itä-Suomen kauniiseen luontoon ja kulttuuriin.

Miten kuvailisit BScBA-ohjelman opiskelijoita?

Opiskelijat ovat erittäin aktiivisia ja hyvin verkostoituneita keskenään. Se mahdollistaa interaktiivisen opetus- ja oppimiskokemuksen, jopa haastavalla laskentatoimen kurssilla. Verrattuna Aalto-yliopiston pääkampukseen, opiskelijakunta on hyvin kansainvälistä ja tuo luennoille monimuotoisuutta ja rakentaa luovaa ilmapiiriä.”.

Mitkä ovat mielestäsi BScBA-ohjelman vahvuudet?

Ohjelman keskeisin vahvuus on opiskelijoiden välinen yhteys ja vuorovaikutus. Opiskelijat voivat paremmin tukea toisiaan, eikä ketään unohdeta tai jätetä porukan ulkopuolelle!

Aktiiviset ja keskenään verkostoituneet opiskelijat mahdollistavat interaktiivisen opetus- ja oppimiskokemuksen.

David Derichs, apulaisprofessori, Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulu

Mitä mieltä olet kolmiviikkoisista moduuleista?

Kolmiviikkoisten moduulien intensiivisyys pitää opiskelijat hyvin sitoutuneina kuhunkin aineeseen, ja ohjelman valmistumisprosentti kasvaa. Ympäri maailmaa tulevat luennoitsijat tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden kokea erilaisia opetustyylejä ja -kulttuureja.

Miten opinnot Mikkelissä eroaa Aalto-yliopiston pääkampuksesta?

Kurssit itsessään ovat melko samanlaisia kuin Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulussa, mutta oppimisprosessi on rakennettu hyvin eri tavalla juuri kolmiviikkoisten moduulien vuoksi.

Millaisia kokemuksesi ovat verkko-opetuksesta ja vuorovaikutuksesta opiskelijoiden kanssa pandemian aikana?

Kanssakäyminen opiskelijoiden välillä on ollut huomattavasti vähäisempää, ja oli myös hankalaa muodostaa yhteys opiskelijoihin. Mutta toisaalta opiskelijoilla on samalla mahdollisuus osallistua opiskeluun turvallisesti kotoaan (ja kotimaastaan) ja näin jatkaa tutkintoprosessia.

Mitä vierailut Mikkelissä ovat opettaneet sinulle?

Olen oppinut suunnittelemaan ja johtamaan oppimisprosessia, jossa opettajalla, aikataulurajoitteiden vuoksi, on paljon aktiivisempi rooli, kuin hänellä on perinteisten 6-8 viikkoisten opintojaksojen aikana.

Mitä vinkkejä antaisit nykyisille ja tuleville opiskelijoille?

Ottakaa kaikki irti ajastanne Mikkelissä! Älkää keskittykö ainoastaan opiskeluun, joka kieltämättä on hyvin intensiivistä, vaan tutustukaa myös toisiinne ja verkostoitukaa eri kulttuureista ja maista tulevien opiskelijatovereidenne kanssa.

Mikä on paras muistosi Mikkelistä?

Parhaita hetkiä ovat läheinen kanssakäyminen opiskelijoiden kanssa ja sen tuoma henkilökohtainen tuntuma opetuskokemukseen. Opiskelijat kääntyvät puoleesi, kun tarvitsevat tukea, ja myös kiittävät jälkeenpäin, jos ovat nauttineet kurssista.

Aalto University International Business -kandidaattiohjelma.jpg

International Business, kauppatieteiden kandidaatti (BScBA, Mikkeli) ja kauppatieteiden maisteri (Otaniemi)

International Business -kandidaattiohjelma (BScBA Program) tarjoaa opiskelijoille laaja-alaista osaamista ja kykyä rakentaa, kehittää ja johtaa yrityksiä kansainvälisellä asenteella. Kansainvälisesti suuntautunut kauppatieteiden kandidaatin tutkinto liiketoiminnan alalta avaa monenlaisia yksityisen ja julkisen sektorin uramahdollisuuksia useilla aloilla ympäri maailman.

Koulutustarjonta

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.