Vertaistuen kokemus vahvistunut Insinööritieteiden korkeakoulun opiskelijoilla - kiitos killoille, tuutoreille sekä koko opiskelijayhteisölle!

Kevään 2023 AllWell?-opiskeluhyvinvointikyselyn tulokset kertovat yhteisöllisyyden kokemuksen vahvistuneen myös Insinööritieteiden korkeakoulun opiskelijoilla. Koulun vastuuopintopsykologi Sanni Saarimäki avaa haastattelussa vertaistuen merkitystä opiskeluhyvinvoinnin kannalta.
Let's Lean Together

Kevään 2023 AllWell? -opiskeluhyvinvointikyselyn tulokset kertovat vertaistuen kokemuksen vahvistuneen koko Aalto-yliopistossa, myös Insinööritieteiden korkeakoulun opiskelijoilla. Kyselyyn vastanneista koulun opiskelijoista 67 % koki kuuluvansa johonkin opiskeluun liittyvään ryhmään, mikä on huomattava nousu edellisvuoden tuloksiin verrattuna. Vuonna 2022 kandiopiskelijoista vain 56 % ja maisteriopiskelijoista vain 53 % koki samaa yhteenkuuluvuutta.

Korkeakoulun (digi)pedagogiset asiantuntijat Karoliina Pakkanen ja Heidy Tiits-Tikkanen haastattelivat koulun vastuuopintopsykologi Sanni Saarimäkeä vertaistuen roolista opiskelijaelämässä.

Millainen rooli opiskelijayhteisöllä on opiskelijan hyvinvoinnissa?

Opiskelijayhteisöön kuuluminen on tutkitusti yksi tärkeimmistä tekijöistä ennakoimaan sitä, miten opinnoissa menestyy ja se vaikuttaa positiivisesti myös todennäköisyyteen, että aikanaan tulee valmistumaan. Oppiminen ja opiskelu on usein paljon helpompaa – ja mukavampaa – kun se tapahtuu yhdessä muiden kanssa turvallisessa ja rennossa ilmapiirissä kuin yksin puurtaen. Kuulumisen kokemus on yhteydessä myös siihen, kuinka kiinnostavana oman alan opinnot koetaan; puhumattakaan siitä, millainen merkitys yhteisöllä on ammatti-identiteetin löytämiseen ja kasvuun tulevaksi diplomi-insinööriksi.

Mitä sitten tehdä, jos omaa verkostoa ei ole vielä löytynyt tai huomaa jonkun muun jääneen ulkopuolelle?

Jos omaa porukkaa ei ole vielä löytynyt, kannattaa hakeutua vaikkapa oman killan, tuutorin tai AYY:n kerhojen pakeille. Myös Starting Point of Wellbeing järjestää monenlaista matalan kynnyksen toimintaa ja tukea. Vaikka yhteisöön kuulumisen kokemus on noussut, meillä kaikilla on vielä työnsarkaa siinä, että myös ne, jotka eivät nyt koe kuuluvansa joukkoon, pääsisivät osaksi porukkaa. Yksilön oma aktiivisuus ryhmän etsimisessä on usein tärkeää, mutta yksinäiselle tai muuten ulkopuolelle jääneelle itselleen ei pelkästään voi sysätä vastuuta. Meidän kaikkien on mietittävä, miten huomioimme ja toivotamme tervetulleeksi myös ne, jotka toivoisivat pääsevänsä mukaan vielä fuksisyksyn jälkeenkin.

Mitä voimme oppia näistä lupaavista AllWell?-tuloksista?

Pandemia-ajan jälkiä korjataan todennäköisesti vielä vuosia, mutta nyt on tärkeää pysähtyä miettimään, mikä kaikki vaikutti tänä vuonna siihen, että yhteisöllisyydessä on tapahtunut parannusta. En usko, että pelkästään kampukselle paluu itsessään maagisesti muutti tilannetta, vaan todellakin killat, tuutorit ja opiskelijayhteisö sekä koulun henkilökunta tekivät työtä positiivisen kehityksen eteen. Kannustan pysähtymään ja huomaamaan, mitä on tehty, ja tietoisesti jatkamaan hyväksi havaittuja käytäntöjä sekä kehittämään niitä edelleen.

Kiitos vertaistuen kokemuksen vahvistumisesta kuuluu erityisesti kiltojen tavoitteelliselle ja rohkealle toiminnalle sekä opiskelija-aktiiveille, kuten tuutoreille. Mukana kokemusta rakentamassa on ollut myös koko koulun opiskelijayhteisö - suuri kiitos siis ihan jokaiselle opiskelijalle, tästä on hyvä jatkaa!

Lisätietoja:

Insinööritieteiden korkeakoulun vastuuopintopsykologi Sanni Saarimäki ([email protected]

AllWell?

AllWell?-opiskelijakysely

AllWell?-opiskelijakysely on avoinna vuosittain kaikille toisen vuoden kandidaattiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille. AllWell? selvittää opiskeiljan opiskelukykyyn vaikuttavia asioita.

Palvelut
Starting Point of Wellbeing logo

Starting Point of Wellbeing

Starting Point of Wellbeing tarjoaa opiskelijoille matalan kynnyksen ohjausta hyvinvointiin ja opiskelukykyyn liittyvissä asioissa. Tältä sivulta löydät tietoa mm. ajanvarauksettomasta drop-in ohjauksesta, tapahtumista, asiantuntijoiden ajanvarauksellisesta ohjauksesta ja kampuksen hyvinvointireitistä.

Opiskelu Aallossa

Anna palautetta sivusta

URL kopioitu

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: