Valokuvaaja törmäsi kaukokartoittajiin – syntyi kirja metsästä, näkemisestä ja tieteen tarkoituksesta

Yhden kaunis kaarnapinta on toisen raakaa dataa, sanoo Ground Truth (Maastototuus) -kirjan kuvannut Sheung Yiu.
Maastomittauksien tekoa
Yiun omiin suosikkeihin kuuluu hänen ottamansa kuva laserkeilauksessa käytettävästä tähyksestä. ”Kuvassa tähys hohtaa valkoisena pallona vihreyden keskellä, aivan kuin sillä olisi sädekehä ympärillään.”

Pari vuotta sitten valokuvauksen maisteriopiskelija Sheung Yiu törmäsi Aalto-yliopiston kampuksella ryhmään, joka kuvasi puita kiehtovan näköisillä laitteilla.

Yiu ryhtyi juttusille tohtorikoulutettava Daniel Schraikin kanssa ja sai tietää, että kyse oli maalaserkeilauksesta. Se on maanpinnalta tapahtuvaa lasermittausta, joka kokoaa pistemäisistä havainnoista kolmiulotteisen pistepilven visualisointeja ja mittauksia varten.

Laserkeilaus on osa maastototuusmittauksia, joita Schraik tekee kaukokartoituksen professori Miina Rautiaisen tutkimusryhmässä. Kaukokartoitus taas tarkoittaa kaukana olevien ilmiöiden mittausta satelliittien, lentokoneiden tai vaikka dronien kantamien mittalaitteiden ottamien kuvien avulla.

Rautiaisen ryhmä kehittää kaukokartoitusmenetelmiä metsien, erityisesti niiden latvuston, tutkimiseen, ja maastototuuskuvausten tarkoitus on selvittää, miten hyvin satelliittikuvista saatava tieto pitää paikkaansa.

Tiedevalokuvauksen parissa jo aiemmin työskennellyt Yiu innostui heti.

”Jatkoimme keskustelua ja siitä syntyi ensin idea näyttelystä ja sen menestyksen jälkeen kokonaisesta kirjasta”, nyt väitöskirjaa tekevä Yiu kertoo.

Hohtavia palloja ja hikipisaroita

Syyskuussa ilmestyvä Ground Truth vie nimensä mukaisesti maastototuuden äärelle, Hyytiälän metsäasemalle, jossa Miina Rautiaisen tutkimusryhmä teki mittauksia kesällä 2019.

Yiu sanoo, että kirjan sanoma on näkemisen kerroksellisuus.

”Kirja leikittelee ulottuvuuksilla. Yhtäällä on vanha, rakkaussuhdemainen tapa katsoa ympäröivää maisemaa; toisaalla kaukokartoituksen tapa pureutua siihen. Minä voin nähdä puun kaarnan värit ja muodot, tutkija taas siitä kerättävän datan”, hän pohtii.

Kuva Ground Truth -kirjasta

Kirja sisältää Yiun kuvien lisäksi arkistojen aarteita muun muassa Metsähallituksen kokoelmista, muistiinpanoja, pistepilvikuvia sekä kaukokartoituskuvia. Yiun omiin suosikkeihin kuuluu hänen ottamansa kuva laserkeilauksessa käytettävästä tähyksestä.

Mukana on myös kaksi esseetä, joissa Yiu ja Rautiainen ryhmineen pohtivat valokuvaajan ja tutkijan työn merkitystä.

Rautiainen sai vuonna 2017 Euroopan tutkimusneuvoston ERC:n miljoonarahoituksen kaukokartoitusmenetelmien kehittämiseen. Esseessä hän kuvaa ryhmänsä kanssa sitä, miten työn isompi tavoite voi unohtua edistysaskelten metsästämisen keskellä.

Kuva hikikarpalosta tutkijan otsalla

”Haluamme tehdä mittauksista tarkempia ja tarkempia, mutta meidän pitäisi myös miettiä sitä, mitä tarkkuudella saavutetaan, mitä käyttöä sillä on. Itse ajattelen, että projektit ja niiden tulokset ovat kuin pieniä palikoita, joista syntyy holistisempi kuva maapallon kasvillisuudesta”, hän sanoo.

Yhteistyö valokuvaajan kanssa oli hauska ja inspiroiva kokemus. Rautiaisen suosikkikuva on selvä.

”Se on kuva hikipisarasta tutkijatohtori Aarne Hovin kasvoilla. Se kiteyttää monella tavalla sen, mistä meidän työssämme on kyse.”

Linkki kustantamon sivuille (eriskayconnection.com)

Miina Rautiainen

Professori (Associate professor)

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Aalto ARTSin vuosikatselmuksen aluksi nähtiin Radical Creatives dokumenttielokuva
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuosikatselmus loi katsauksen viime vuoteen

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatselmuksessa 13. maaliskuuta peilattiin edellisen vuoden tapahtumia ja kohokohtia. Tilaisuudessa jaettiin myös tunnustuksia vuoden tekijöille ja nimettiin Vuoden alumni.
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Iivo Vehviläinen ulkona metsässä.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Taloustieteilijä: Vesivoiman luonnonvaravero toisi tuloja ja parantaisi ympäristön tilaa

Luonnonvaravero olisi keino ohjata ympäristönsuojelusta aiheutuvia kuluja niin, etteivät ne koituisi yksin sähkönkuluttajien kontolle.